Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Tí zasvätenejší tušia, o čom tu „točíme“.
O 20. ročníku akcie Lietame pre radosť, konanom 7.8.2021 na modelárskom letisku v Očovej. Ale asi mnohých zarazí, prečo to spomíname teraz – toľko dní po akcii. Nuž, my sme z toho urobili pravidlo: Na akcie, ktoré sa uskutočnili za horúcich tropických dní, zásadne spomíname neskôr, keď je vonku chladno - dnes ledva 18 stupňov. V modelároch to vyvoláva taký príjemný hrejivý pocit. pripravil: Janko O. |
![]() |
V závere predchádzajúcej časti sme sľúbili, že sa chystáme zmerať teplotnú stabilitu kľudovej polohy aj serv „lepších“, slávnejších, eventuálne väčších a aj niektorých digitálnych.
Dúfame, že sme splnili všetky naše sľuby, ačkoľvek niekto môže oprávnene namietať, že pod pojmom „lepšie“ servo si predstavuje niečo úplne iné. A má zrejme pravdu, ale „vzorka“ zmeraných serv reprezentuje naše reálne možnosti. autor: Janko O. |
![]() |
Jasné!
Diódy sa v modelárstve používajú kade-kde. Ale nás teraz zaujíma využitie diód v obvodoch palubného napájania. Konkrétne v obvodoch viac-násobného, alebo inak povedané, v obvodoch zálohovaného napájania. No a tu majú Schottkyho diódy svoje, v podstate nezastupiteľné postavenie. autor: Janko O. |
![]() |
Niekedy pred vyše desiatimi rokmi sme zažili búrlivý rozvoj LiPoliek:
Ich ceny (vďaka „nástupu“ čínskych výrobcov) pekne klesali a ich Céčka (C Rate) pre zmenu pekne rástli. Keď sa táto hodnota „vyšplhala“ ku hranici 40 – 50 – 60, začali sme sa obávať, že ak to takto pôjde ďalej, tak či naše merače Ri (a Céčok) budú schopné parametre takýchto batérií zmerať. Potom ako keby nás výrobcovia vypočuli a Céčka LiPoliek už ďalej nerástli. Teda tie skutočné. Tie „papierové“ - tie deklarované rástli utešene ďalej, lenže naše merače a ani naše modely nevedia čítať a tak sa namiesto tých úžasných „papierových“ museli stále potýkať s tými priemernými (a niekedy aj pod-priemernými) skutočnými. autor: Janko O. |
![]() |
Toto meranie vzniklo vlastne ako vedľajší produkt inej činnosti – kalibrácie senzorov prúdu CS60A.
Pri kalibrácii som si všimol, že “tie konektory sú nejaké teplé”. A tak som sa rozhodol to zmerať… autor: Ddano007 pripravil: Janko O. |
![]() |
My sme síce so spaľovákmi „skoncovali“ niekedy pred vyše 30-timi rokmi, ale poznáme mnoho modelárov, ktorí vôni spáleného ricínového oleja stále nedokážu odolať.
Za tie roky sa mnohé zmenilo a tak niektorí priaznivci „čuďákov“ vybavili svoje modely obvodom, ktorý zabezpečuje stabilný žeraviaci prúd pre sviečku z NiCd/NiMH/LiPol batérie, umiestnenej v modeli. Tento obvod môže súčasne zlepšiť chod motora v niektorých režimoch (napr. pri nízkych otáčkach) „prižhavovaním“ žeraviacej sviečky. Náš modelársky kolega a kamarát István Magi takýto obvod vyvinul, vyrobil a časom ešte zdokonalil. autor: István Magi preklad: Imrich Kišš úvod a komentár: Janko O. |
![]() |
Keď sme uviedli prvú časť výsledkov skúšok stability kľudovej polohy serv v závislosti od teploty, chápali sme to ako náhodný test a neplánovali sme žiadne pokračovanie.
Neverili sme, že by si návštevníci našej Web stránky mohli vyžiadať pokračovanie. Nuž, vyžiadali. Povedali sme si: „Veď ich to prejde, zabudnú.“ Nuž, neprešlo a nezabudli. A tak, keď sa na RC Mánii rozbehla živá debata na túto tému a bol tam „pertraktovaný“ aj náš článok, bolo jasné, že sa z toho nevyvlečieme. A tak mi pri jednej návšteve v BB môj brat Miroslav (mior) do náručia „nasypal“ za dve hrste rôznorodých serv a len tak, akoby nič, utrúsil: „Pomeraj to“. Akoby to bola záležitosť desiatich minút. autor: Janko O. |
![]() |
Pred nejakým časom sme priniesli článok „Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú“.
No a potom sa objavili články a aj video o tom, že Airbus pripravuje nový koncept úsporného lietadla a ako inak, nové nápady tiež overuje na modeli. Musíme sa priznať, že keď sme to prvý krát zazreli, mali sme onen známy pocit, ktorý dostal meno „Déjà vu“. Veď s niečím podobným my modelári lietame už dávno! pripravil: Janko O. |
![]() |
Poznámka od Janka O.:
Niekoho môže prekvapiť, prečo tu predkladáme Danov článok, ktorý je venovaný nejakému „polotovaru“. No Dano popisuje na čo a ako sa dá spomínaný modul použiť. Ale okrem tohto použitia nás Dano inšpiroval … My máme s týmto modulom určitý „zámysel“ a tento článok vás má takpovediac „predvariť“ a neskôr sa na tento článok len odvoláme. Bližšie na konci (článku). autor: Ddano007 úvod (a záver) pripravil: Janko O. |
![]() |
My sa tejto akcie zúčastňujeme každý rok.
A vyzerá to, že sa jej všetci traja (Milan, Miroslav a ja (a smozrejme niektoré naše modely)) zúčastníme aj tento rok. Hoci si na nás - Miroslava a mňa toho roku "zasadli" zdravotné problémy: do Častej sme nešli pre Miroslavove veľké problémy pochádzajúce "z brucha" a ja som posledné dni zase "na hlavu" - nepoľavujúca úporná migréna (ak to do soboty "nerozchodím", tak na Očovú príde len Milan a Miroslav). Ale ako sa hovorí: Nádej (a bolesť) zomiera posledná. pripravil: Janko O. |