![]() |
Článkov o druhom (treťom, ďalšom …) živote máme na našej web-stránke viac.
Samozrejme nemáme na mysli „organický“ (ľudský, zvierací, živočíšny) život, ale život „morálny“ a tentokrát sa týka dvoj-dúchadlového modelu Messerschmitt Me-262 – Schwalbe (lastovička) od firmy Dynam. Výrazom „druhý“ (tretí, ďalší život) chápeme to, že model, ktorý už bol takpovediac „odpísaný“, dostal druhú (tretiu, ďalšiu) šancu. pripravil: Janko O. |
![]() |
pokračovanie seriálu o úprave povrchu penových modelov.
autor: Janko O. |
![]() |
Pokračovanie článku o úprave povrchu.
autor: Janko O. |
![]() |
Náš talentovaný modelársky kolega a kamarát z Nového Mesta nad Váhom - Patrik, vystupujúci pod skratkou Skriu, mi poslal mail, v ktorom reaguje na sériu článkov "Čo robiť, aby bol model rýchlejší".
Zaujímal by ho konkrétny technologický postup k dosiahnutiu hladkého povrchu penového modelu, či už z Polystyrénu alebo z EPP. V závere svojho mailu použil neodmietnuteľný argument: "Možno by to zaujímalo viacerých". autor: Janko O. |
![]() |
Dnes prinášame tretiu časť seriálu (opäť bohate ilustrovanú názornými fotografiami) o stavbe modelu lietadla z dielov vyrobených na 3D tlačiarni.
Je venovaná doporučenej (elektro)inštalácii modelu, teda: - RC prijímaču a servám - motoru, regulátoru a pohonnej batérii - zaťahovaciemu podvozku autor: Jakub M. úvod: Janko O. |
![]() |
Pred pár dňami sme avizovali, že prinesieme článok, hojne ilustrovaný fotografiami, o postupe stavby modelu, ktorého diely boli vyrobené na 3D-tlačiarni, ktorého autorom je Jakub M.
Takže teraz svoj sľub plníme. autor: Jakub M. úvod: Janko O. |
![]() |
Pred pár dňami sme uviedli krátky článok o tom, ako si český modelár „stepacz“ (Štěpán Dokoupil) vyrába svoje modely na 3D-tlačiarni.
Dnes k tomu pridáme krátke (2 min. 13 sec.) zrýchlené video, zobrazujúce celý proces od „plastového vlákna“ až po kompletný drak modelu. (Všetko je fajn, len tá farba je desná.) A tiež video, ako taký model lieta. pripravil: Janko O. |
![]() |
Asi pred desiatimi dňami nám prišiel mail od nášho českého modelárskeho kolegu Jakuba M.
Pôvodne sa chcel informovať o modeli L-410, ktorý Miroslav ponúkal na model bazári. Ale po krátkej výmene mailov (a po krátkom mučení) sa priznal, že má vo výhľade aj iný model. A že to bude (aj pre nás) prekvapenie. A veru, bolo to milé prekvapenie: model stavaný z dielov vyrobených na 3D tlačiarni. úvod a záver pripravil: Janko O. ostatný text: Jakub M. |
![]() |
Teplé dni "udreli" a tak by bolo dobré byť pripravený na leto.
Celé sa to začalo pred asi 28 rokmi, keď som ešte býval v Liptovskom Mikuláši a dobrý kamarát Berco mi daroval už trochu ojazdený model - asi to niekedy bola Cessna. Mala pomerne malé a strašne ťažké krídla, ktoré som nahradil mierne väčšími (rozpätie 150 cm) a ľahšími, a robustný podvozok. Keďže modely s kolieskami sa mi už trochu zunovali a (Liptovská) Mara bola na dosah, zmocnila sa ma neodolateľná túžba - skúsiť to na vode. A tak Cessna dostala plaváky. autor: Janko O. |
![]() |
Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.
Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach. Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane. autor: Janko O. |
![]() |
V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.
Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému: umiestneniu palubnej elektroniky. autor: Janko O. |
![]() |
V dnešnej časti budem popisovať úpravy trupu Herona.
Úpravy sa nebudú týkať zovňajšku trupu, ten je dokonalý, ale vnútra trupu. Dôvod je ten, že som nepoužil rovnaké komponenty pohonnej jednotky, ako predpisuje výrobca, ale hlavne naša elektronická výbava modelu je „trošíčku“ zložitejšia a komplikovanejšia. autor: Janko O. |
![]() |
Nie, nie. Nepresedlali sme na ornitológiu.
Aby ste rozumeli: Volavka po anglicky je Heron. A Heron je nový 2,4m model (motorizovaný vetroň) od Multiplexu. A ako hovorí klasik: „Multiplex, to je stávka na istotu.“ autor: Janko O. |
![]() |
Miniseriál je venovaný F3K hádzadlu Maat. Tento diel opisuje moju cestu k laminátovému modelu Maat a to od samotného počiatku môjho modelárčenia.
Ďalšie diely sa budú venovať už len samotnému modelu, t. j. obsahu stavebnice, výbave, stavbe a nakoniec dúfam (lietadlo ešte nie je dokončené/zalietané), že sa mi podarí podeliť sa aj o svoje dojmy z lietania. autor: Imrich Kišš |
![]() |
Štyri roky po ťažkej havárii sa aj Vega dočkala svojho zmŕtvychvstania.
S Miroslavom zvykneme hovoriť, že ako bájny vták Fénix povstala z popola. No z popola, z popola. Vega povstala skôr z igelitky. V nej totiž roky ležali jej ostatky. A bolo to už jej druhé „povstanie“ a preto je to jej tretí život. Pripravil: Janko O. |
![]() |
"Dajte mi silný motor a vzlietnem aj na vrátach od stodoly" - povedal raz jeden priekopník letectva. Náš kamarát Duško sa tohto hesla drží a vytvoril atypický model z atypického materiálu. Kus upraveného lexanu, motor, vrtuľa a poďho do vzduchu. Model lieta naozaj veľmi dobre a aj slušne plachtí, čo by som od tohto materiálu neočakával. Veď pozrite si video.
pridal: mior |
![]() |
Na základe rôznych emailov našich čitateľov sme sa s bratom Jankom O. rozhodli založiť v sekcii Galéria novú položku – Modely našich čitateľov. Tu by sme veľmi radi ukázali vaše modely, ich rôzne úpravy a modifikácie či povrchovú úpravu. Radi zverejníme modely stavebnicové – od peny cez konštrukčné až po kompozity alebo modely vlastnej konštrukcie, ale privítame aj modely niečím zvláštne. Základom je NEHANBIŤ SA za svoju prácu! Nech je to EasyStar či najsuprovejšia stíhačka – všetko je to vaše dielko! A tak ho ukážte svetu!
autor: mior |
![]() |
Dlhé roky som žil v presvedčení, že samokrídlo (podobne ako vrtuľník) to nie je nič pre mňa.
To sa mi nepáči, to nechcem a navyše aj „osud“ chcel, že som dobre lietajúce samokrídlo na vlastné oči vlastne ani dovtedy nevidel. Ale potom sa to stalo: modelársky kolega Pavel sa na Bohdanovom webe „pochválil“, že z dlhej chvíle kúpil samokrídlo Xeno od Multiplexu. A „zavesil“ tam aj video. A stalo sa to, čo by som nečakal: zamiloval som sa. autor: Janko O. |
![]() |
Ešte pred vyše šiestimi rokmi sme na Web stránke nášho dobrého kamaráta Bohdana vyprovokovali polemiku na tému, kto preferuje modely konštrukčné a kto penové.
Túto tému sme s mojim bratom Miroslavom vyobracali zo všetkých strán. Obaja modelárčime s prestávkami hádam aj 35 rokov a za ten čas sa mnohé zmenilo: materiály a technológie pokročili. Keď som asi pred 11 rokmi prvý krát čítal o penových modeloch, mávol som rukou nad takými "hračkami". A o dva roky to prišlo. Miroslav mi telefonicky oznámil, že sa po rokoch vracia k modelárčeniu a že už aj zakúpil súpravu (4-kanálovú Futabu) a model. Penový?! Z Elaporu. Easy Star od nemeckého Multiplexu. Myslel som, že omdliem. "Taký cárach. Že sa tí pedantní nemci znížili k takému shitu". Toto som si myslel, kým som to neuzrel.
autor: Janko O. |
![]() |
Inšpiráciu pre tento článok som dostal, keď som videl kamaráta nožíkom upravovať otvor prepážky v hotovom trupe.
Ja už dlhší čas na podobné účely používam malú vŕtačku asi poľského výrobcu, zakúpenú v e-šope www.avelmak.sk za asi 15€. autor: Ľubo Roziak pridal: mior |