Články v kategórii Pohony

V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 13. 1. 2022, 07:53 | Prečítané: 12171x
Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 3. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 3628x
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 29. 12. 2021, 08:08 | Prečítané: 5540x
Pokračovanie článku o životnosti LiPo.

autor: Janko O.

Komentáre: 22 | Kategórie: Pohony | 21. 12. 2021, 08:06 | Prečítané: 25202x
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 17. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 5107x
Táto téma už je na tejto Web stránke spomínaná v niekoľkých článkoch (napr. Vnútorný odpor LiPol batérií, Kapacita LiPol batérií, Využiteľná kapacita LiPol), ale vždy len po kúskoch.

Teraz by sme chceli, aby to bolo všetko na jednom mieste.

Teda presnejšie povedané, bude to v dvoch dieloch:

tento prvý - úvodný, to je skôr také "predvarenie" problematiky.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 14. 12. 2021, 08:05 | Prečítané: 20202x
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 6. 12. 2021, 07:57 | Prečítané: 3253x
Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 21. 11. 2021, 08:12 | Prečítané: 5143x
Nuž, ťažko povedať.

Vadí aj nevadí.

Na prvé zamyslenie by človek povedal, že vlhkosť, či priamo voda modelárskym elektromotorom jednoznačne škodia.

A takto to častokrát prezentujú aj renomované modelárske weby.

Na druhú stranu vám ukážeme fotografie, ako s elektromotormi zaobchádzajú lodičkári (a že tí majú s vlhkosťou a vodou svoje bohaté skúsenosti), že vám nad tým bude rozum stáť.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 19. 11. 2021, 08:08 | Prečítané: 3842x
Zistiť (zmerať) Statický ťah pohonnej jednotky (batéria + regulátor + motor + vrtuľa) modelu nie je až také zložité: niekedy na to stačí silomer, alebo kuchynská váha.

Vždy sme zastávali názor, že aj táto (statická) hodnota nám pomôže urobiť si názor na to, či a ako bude takto „omotorovaný“ model lietať.

Preto nás hnevalo, keď v rôznych internetových diskusiách niekto vyhlásil, že zistenie Statického ťahu elektro-pohonu je nanič, pretože sa z toho nedá vôbec usúdiť, aký je ťah Dynamický, teda Ťah počas letu modelu.

A keďže sme v tom období lietať veľmi neboli, tak sme na niekoľko dní „zaľahli“ do odborných kníh a časopisov, „prešmátrali“ internet a „pohrali sa“ s rôznymi - na to určenými programami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 14. 11. 2021, 08:13 | Prečítané: 4243x
Teraz, keď je vonku chladno, sa skoro každý deň na modelárskych fórach objaví žiadosť začínajúceho modelára o pomoc pri riešení problému: dotyčný deklaruje problémy s regulátorom, no nakoniec sa spravidla ukáže, že tým pravým vinníkom je "prechladnutá" pohonná LiPol batéria.

Konkrétne: na vine je závislosť vnútorného odporu (Ri) batérie na teplote.

V súvislosti s tým sa vynárajú nasledovné vzťahy: "Zmena Céčok LiPol článkov pri zmene teploty".

No oveľa názornejšie to vyzerá takto: "Veľkosť maximálneho odoberaťeľného prúdu z LiPol článkov v závislosti od ich teploty".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 7. 11. 2021, 08:00 | Prečítané: 10277x
Tí, čo nás už trochu poznajú, si teraz povedia: „O čom to tu ten chlap točí? Posledné roky vyhlasuje, že „Spaľováky nikdy viac!“ a naraz sa tu rozcíti a so slzou v oku spomína na „Svoje“ spaľováky“.

Nuž, musíme priznať, že v niečom majú naozaj pravdu.

Na druhú stranu sa tu však odhaľuje naša rozpoltená osobnosť, pretože stále síce tvrdíme, že „Spaľováky nikdy viac!“, no na druhú stranu k nim pristupujeme v duchu onoho legendárneho vtipu: „Kak charašo spaminať“.

Takže sa vráťme v čase o nejakých 40 rokov späť, zaspomínajme si, zatlačme slzu v oku …

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 3. 11. 2021, 07:51 | Prečítané: 4837x
Článok bol napísaný pred vyše desiatimi rokmi.

(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.)

-------------------------------------------------------

"Sbírá céčka", to pred vyše tridsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.

Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?

Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 17. 10. 2021, 08:16 | Prečítané: 12430x
Vzhľadom na to, že sa výrazne ochladilo a už sa na nás "teší" pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 6. 10. 2021, 07:46 | Prečítané: 4939x
Hoci sa nepovažujeme za žiadnych aerodynamických guru, tak nás taká tá „primeraná modelárska aerodynamika“ samozrejme zaujíma.

Zaujíma nás z princípu, napriek tomu, že od svojich modelov nevyžadujeme nejaké špičkové - súťažné výkony, pretože sa bytostne cítime byť modelármi rekreačnými.

A pretože sa necítime na to, aby sme všetko okolo aerodynamiky a vrtúľ, len tak - „ľavou zadnou“ zdôvodnili matematicky, nezostáva nám nič iné, ako si tieto deje na vlastnej koži odskúšať, odpozorovať, navzájom porovnať alebo priamo zmerať.

Avšak občas narazíme na tvrdenia (aj skúsených) modelárov, ktoré sú však v príkrom rozpore s našimi názormi, postrehmi, skúsenosťami alebo meraniami.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 3. 10. 2021, 08:04 | Prečítané: 3654x
Upravený a doplnený pôvodný článok.

Vo viacerých článkoch na našej Web stránke sme dostatočne zdôraznili význam vnútorného odporu pohonnej batérie, ale pojem "kapacita" sa akosi ocitol na vedľajšej koľaji.

Teraz nám to prišlo ľúto a pokúsime sa to vykompenzovať.

Samozrejme máme na mysli kapacitu pohonnej batérie s dôrazom na LiPol.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 27. 9. 2021, 08:14 | Prečítané: 14417x
Na RC-Portáli sme našli zaujímavé video kolmo štartujúcej (a samozrejme kolmo pristávajúcej) F-35-ky.

Jej technické riešenie nás natoľko zaujalo, že sme si o tomto spôsobe kolmého štartu a pristátia niečo „vygúglili“.

A je to zaujímavé čítanie a pozeranie.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Pohony | 23. 9. 2021, 08:10 | Prečítané: 8176x
Návštevník našej web stránky s prezývkou PeterOBD nám ešte dávnejšie poslal link na web stránku firmy Horizon Fuel Cell Technologies, s dovetkom: „Technická zaujímavosť.“

Pozreli sme si to a keďže táto technická zaujímavosť je naozaj zaujímavá, ponúkame vám: Pozrite si to tiež.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 20. 9. 2021, 08:11 | Prečítané: 4511x
Občas modelári riešia problém s elektro-pohonom: zvolená konštalácia nevyhovuje, je treba zmeniť priemer vrtule.

Na modelárskych fórach sa však objavujú varovania, že zväčšenie priemeru vrtule hoci aj o jeden palec, môže mať za následok preťaženie motora či regulátora, niekedy až do stavu „upečenia“.

Sú tieto varovania oprávnené, alebo je to len zlomyseľné strašenie?

Nuž, naše výpočty (ale aj praktické skúsenosti) ukazujú, že by nebolo dobré, brať to na ľahkú váhu.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 5. 9. 2021, 08:21 | Prečítané: 3877x
Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …

Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor.

Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 27. 8. 2021, 08:06 | Prečítané: 1506x
1 2 3 4 5 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 42116.3 kb