Táto časť minisérie prináša "hex" súbory, ktoré sa "napália" do mikrokontroléra a ukazuje nastavenie programátora tak, aby bol obvod správne konfigurovaný.
Ďalej upozorňuje na súčiastky, ktorých hodnota môže ovplyvniť presnosť merača. autor: Janko O. |
V 1. časti tejto minisérie boli uvedené schémy zapojenia merača a dnes bude popísaný princíp merania vnútorného odporu LiPol batérií.
My sme použili metódu merania, ktorá sa nám javila ako najmenej problémová a hlavne nenáročná na súčiastky použité v merači. Súčasne sme chceli, aby bol merač malý a nebolo nutné k nemu pripájať ešte ďalšie meracie prístroje. Jedinou nevýhodou je to, že metóda vyžaduje meranie v dvoch krokoch: meranie bez záťaže a meranie so záťažou. Alebo inak povedané: najskôr sa napätia zmerajú vtedy, keď prúd z batérie neodoberáme a potom sa tie isté napätia zmerajú v stave, keď z batérie odoberáme známy prúd. autor: Janko O. |
Článok z 29.6.2010.
Janek Ledecký vo svojej piesni spieva: "Sliby se maj plnit o Vánocích". No, Vianoce síce nie sú, ale my svoj sľub aj tak plníme a po častiach prinášame naše "know how" ku stavbe prístroja, ktorým si môžete zmerať kondíciu svojich LiPoliek. autor: Janko O. |
V závere 2. časti článku o použití gýr v modeloch lietadiel som konštatoval, že haváriu Fantoma som zavinil tým, že som gyrám nastavil príliš veľkú účinnosť.
Ale na druhú stranu, priaznivý vplyv gýr na stabilitu letu modelu je nepopierateľný. Ako teda vyriešiť dilemu, aby boli gyrá maximálne účinné keď to treba a menej alebo vôbec neúčinné v iných, tomu zodpovedajúcich situáciách? autor: Janko O. |
Tento otáčkomer používam už dlhší čas. K úplnej spokojnosti chýba iba to, že má nezanedbateľný odber prúdu aj po vypnutí.
Batéria typu 2032 nevydrží dlhšie ”vypnutie” z dôvodu neprítomnosti skutočného vypínača batérie. Dnes ma prestalo baviť neustále ťažkopádne podkladanie izolačnej fólie pod batériu (cez štrbinu pri pootvorenom kryte), pretože som ju naposledy nevložil dokonale a opäť došlo k takmer úplnému vybitiu. Tak som vzal skrutkovač, spájkovačku a výsledkom je jednoduchá úprava. autor: Vladislav |
Ano, priznávame sa a sypeme si virtuálny popol na reálnu hlavu.
Tento článok mal byť uverejnený zrejme skôr ako články popisujúce využitie gýr v modeloch lietadiel. Pôvodne sme predpokladali, že článok popisujúci princíp činnosti piezo-gyra nie je potrebný, ale viaceré komentáre a opakujúce sa dotazy, týkajúce sa práve tejto problematiky nás presvedčili, že by bolo dobré uviesť veci na správnu mieru. autor: Janko O. |
Lineárne BECy, ktoré sú súčasťou regulátorov, bývajú dimenzované na odber 1 A, 2 A, alebo maximálne 3 A (aj to len krátkodobo).
Ale to niekedy nestačí a tak dobrú službu môže poskytnúť UBEC (spínaný BEC - menič). Alebo je možné zapojiť viac BECov a vo veľkých modeloch sa používajú samostatné (spravidla NiCd) batérie na napájanie RC prijímača a serv. A pre zvýšenie spoľahlivosti bývajú zdroje dva, zapojené tak, aby pri výpadku alebo vybití jedného, bol plnohodnotne zastúpený druhým. autor: Janko O. |
S postupným zväčšovaním rozmerov modelov lietadiel a so zvyšovaním počtu použitých serv, narastajú aj problémy s "palubnou" elektro-inštaláciou.
Celkom logicky sa bránime použitiu Power Boxu, ale zrazu zistíme, že len tak jednoducho servá do prijímača "napichať" nestačí a že musíme medzi zdroj, servá a RC prijímač zapojiť ešte "niečo". autor: Janko O. |
Tento článok je zavŕšením seriálu „Takže: Jeden BEC? Dva BECy? Viac BECov?“
Dnes si ukážeme, ako sa správajú dva paralelne zapojené BECy s rozdielnym výstupným napätím, keď ich nezaťažujeme laboratórnym reostatom, ale skutočnými modelárskymi servami. Toto je samozrejme navodenie reálnych podmienok a to je to, čo nás skutočne zaujíma. A na záver si zhrnieme poznatky zo všetkých zrealizovaných meraní. autor: Janko O. |
V prvej časti tohto seriálu sme sa pozreli na to, čo znesie jeden BEC.
V druhej časti sme paralelne zapojili dva BECy s rozdielnym výstupným napätím, ktoré sme potom krátkodobo (tak, aby nezaúčinkovala tepelná ochrana) zaťažovali rôznymi prúdmi. Zaujímalo nás, aký prúd bude tiecť jedným a aký druhým BECom. Dnes budeme naše zapojenie zaťažovať dlhodobo (tak, aby tepelná ochrana zaúčinkovala), ale skúsime paralelne zapojiť aj tri a dokonca aj štyri BECy. A získané výsledky budeme navzájom porovnávať. autor: Janko O. |
V minulej časti sme sa zatiaľ sústredili len na jeden BEC.
Dnes sa pozrieme, čo sa stane, ak palubnú elektroniku budú napájať dva BECy zapojené paralelne. A aby sme nasimulovali najhoršie podmienky, vybrali sme dva BECy s čo najodlišnejším výstupný napätím. Tie sme potom krátkodobo postupne zaťažovali čoraz väčším a väčším prúdom. autor: Janko O. |
Toľko otázok. A jedna ťažšia ako druhá.
A pritom je odpoveď na otázku „Koľko BECov môžete použiť v jednom modeli?“, len jedna a jednoduchá navyše: „Toľko, koľko chcete (potrebujete).“ Ale začnime pekne podľa J. A. Komenského: od jednoduchšieho ku zložitejšiemu, čiže jedným BECom. Vyzerá to, že žiadny problém, že je to jasné? Isto? No tak jedna kvízová otázka na úvod: „Aký prúd môžete trvale odoberať z 2A BECu? Že 2A? FIGU BOROVÚ! autor: Janko O. |
Senzor otáček - tvarovač průběhu napětí z regulátoru.
….................... Již nějakou dobu jsem pátral po zapojení, které by umravnilo PWM průběhy napětí na vodičích k BLDC elektromotoru. Zadařilo se mi až tady - schémátko dole. Postavil jsem si ho na nepájivém poli a ono to opravdu funguje - původní PWM chaos (na kterémkoli ze tří vodičů elektromotoru) to uhladí na přijatelný obdélníkový signál, který je již vhodný pro další zpracování třeba procesorem (PIC v mém případě). autor: Jyrry |
Náš spolu-modelár a autor niekoľkých článkov na našej web stránke Stano Valent vyskúšal využitie mobilného telefónu ako zdroja informácii o online pozícii modelu.
Toto netradičné použitie je v podstate veľmi jednoduché - nie je potrebné nič bastliť, nič programovať! Stačia na to veci, ktoré máme už skoro všetci vo vlastných kapsách. No veď presvedčte sa sami! autor: Stano Valent pridal: mior |
Hoci už máme modely dávno nachystané, dobre nám cez zimu padne polietať si alebo aspoň natrénovať na simulátore.
A prípadne skontrolovať, či máme všetky mixy a funkcie pre ten-ktorý model v poriadku. Dnes Vám predstavím veľmi zaujímavú vecičku - "USB 2.0 Almighty Flight Simulator Dongle", ktorá nám to umožní. autor: Vpershing pridal: mior |
Pred pár dňami sme zverejnili článok „Chladiť, chladiť, chladiť“ o havárii Milanovho 4-metrového modelu vetroňa DG-808S, ktorý spôsobil veľký „mediálny“ rozruch.
V ňom sme sa snažili dopátrať príčin tejto havárie. Dnes sa budeme snažiť nájsť technické spôsoby, ako tomu zabrániť. autor: Janko O. |
V tomto dieli článku bližšie popíšem ako funguje hardvér a softvér otáčkomera.
autor: Andrej B. |
Andrej B. zo Sliača už niekoľkokrát prispel k spestreniu obsahu našej Web stránky.
Je to mladý šikovný elektronik a dnes nám opäť dokáže, že je aj zručný konštruktér a že má aj „písacie črevo“. ---------------------------------------------------------- Občas sa zíde mať možnosť zmerať otáčky motora na lietadle. Alebo len tak vyskúšať akými spôsobmi sa to dá. A tak som sa pustil vyrábať otáčkomer. autor: Andrej B. |
V dnešnej dobe je možné na trhu nájsť väčšie množstvo loggerov výšky, niektoré sú dokonca nutné pre súťažné lietanie, ale ich cena je zbytočne vysoká.
Preto sa zrodila myšlienka vytvoriť výškomer čo najjednoduchšie a tým dosiahnuť čo najnižšiu výrobnú cenu zariadenia, ktoré je schopný vytvoriť doma aj stredne zručný elektrotechnik. autor: Peter Čamaj |
Před nedávnem se k nám do redakce „zatoulalo“ čidlo pro měření teploty baterií při nabíjení. Je v něm skutečně něco zázračného?
autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |