2-metrový C-130 Hercules: dokončenie stavby po 9 rokoch: 3.časť

Od uvedenia minulého článku z tejto série už uplynul „nejaký“ čas – konkrétne (presne) mesiac a desať dní.

Niektorí moji kamaráti už začali „kuvikať“: No, Hercules je opäť odsunutý na vedľajšiu koľaj a do leta, ako bolo sľúbené, dokončený nebude.

Musím priznať, že majú kus pravdy, ale mám na vzniknuvšie meškanie pádne dôvody.

A tí, čo pravidelne navštevujú našu web-stránku, asi tušia aké.

pripravil: Janko O.

 

Za odsunutie prác na Herculesovi a za vzniknuté meškanie môže: Šwalbe. Jeho opravu (alebo skôr vzkriesenie) som pôvodne v pláne naozaj nemal, ale keďže sa udalosti vyvinuli inak, napokon bol Hercules naozaj dočasne odložený a všetok svoj voľný čas som venoval Šwalbemu (Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička)). Teraz už je tento nezvyčajný model kompletne hotový a vyzerá takto:

Avšak ihneď po jeho dokončení som Herculesa opäť oprášil a usilovne som pokračoval v prerušenej práci. Nechcem predbiehať, ale skôr na svoje ospravedlnenie: ak by Hercules na svoj štart a pristátie nepotreboval podvozok, tak momentálne už je prakticky letuschopný! (viď titulná fotografia, alebo):

Ale poďme pekne poporiadku: povedal som si, že pri dokončovacích prácach nebudem preskakovať z jednej časti modelu na druhú, ale najprv sa sústredím na dokončenie krídiel, potom popracujem na trupe a na záver si nechám „lahôdku“: podvozok. Či skôr podvozky: hlavný štvorkolesový (pod krídlami), ten bude v prvej fáze „len“ odpružený (každé koleso nezávisle) a predný podvozok – dvojmontáž, ten bude odpružený a samozrejme riaditeľný. Brzdenie modelu (prípadne cúvanie) bude riešené až v „druhej fáze“ (ak vôbec ).

Ku skalopevnému rozhodnutiu odpružiť podvozok Herculesa ma primäla Miroslavova skúsenosť s jeho „Obuchom“ (2,5-metrový C-130 Hercules). Tento model štartuje, lieta a pristáva nádherne. Len jedna vec pôsobí rušivo: hrkotanie podvozku pri pohybe modelu po dráhe. Žiaľ, dodatočne odpružiť podvozok Miroslavovho Obucha teraz už vôbec nie je jednoduché. Preto som sa rozhodol urobiť odpruženie môjho modelu ešte teraz, kým nie je neskoro.

Ale vráťme sa k postupu prác, teda k prácam na krídlach. Aby vzhľad modelu nebol rušený množstvom upevňovacích skrutiek, tak každá (odnímateľná) motorová gondola je ku krídlu prichytená jedinou špeciálnou hlavnou skrutkou, ktorej hlava je navyše schovaná pod motorovým krytom. Z metrovej závitovej tyče M3 a dištančných vložiek s vnútorným závitom som vyrobil špeciálne 110 mm dlhé skrutky:

ktoré sú do krídiel (v miestach umiestnenia gondol) vlepené nasledovne:

Pohľad na celé krídla:

Vďaka káblovým kanálom, ktoré som si pripravil už (dávno) v začiatkoch výroby krídiel, bola inštalácia kabeláže, či už silovej alebo signálovej, relatívne jednoduchá a rýchla. Presne v strede krídla, tam kde sa silový prívod z pohonných batérií rozvetvuje do štyroch regulátorov, je zapojená rozvodná doštička s dvomi vloženými Low ESR kondenzátormi (z vyradených regulátorov ):

Po pripojení káblov a „zapustení“ kondenzátorov do centrálneho káblového kanálu to vyzerá nasledovne:



 


 

Do motorových gondol už sú namontované motory:

a do špeciálne na to vytvorených priestorov sú vložené regulátory:

Aby mala motorová gondola voči krídlu tú správnu polohu, je vybavená vlepeným Fixačným krídelkom, ktoré sa zasúva do Fixačného slotu:

Hlavná upevňovacia skrutka sa zasúva z prednej strany motorovej gondoly:

Po nasadení motorových gondol (s už namontovanými motormi a regulátormi) krídla vyzerajú takto:

A po nasadení motorových krytov, ich „zapáskovaní“, namontovaní dvojíc protibežných vrtúľ a kompletácii model (zatiaľ bez „vyčačkania“) vyzerá takto:


 

Keď boli krídla po stránke konštrukčnej a vlastne aj inštalačnej hotové, sústredil som svoje úsilie na trup, konkrétne na palubnú inštaláciu:

Tá je komplikovaná tým, že trupom je s krídlami prepojený množstvom káblov. A keďže je tento model príliš veľký na to, aby som ho mohol (osobným) autom prepravovať vcelku (Hercules má rozpätie 2m), musia byť krídla (relatívne) jednoducho oddeliteľné a tak prepojenie (samostatnej) elektrickej inštalácie trupu a krídiel musí byť realizované konektormi. Aby kompletácia a rozoberanie modelu bolo zvládnuteľné jedným človekom (bez potreby „húfu“ pomocného personálu), rozhodol som sa urobiť konektorové lišty dve: na ľavej aj pravej vnútornej strane trupu:

Toto riešenie sa mi javí byť dostatočne prehľadné, aby sa zabránilo zámene káblov a súčasne by sa nemali vytvárať rôzne spleti a chumle káblov, ktoré tak neznášame .


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 17. 6. 2018, 11:02 | Prečítané: 4083x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39852.4 kb