180 - stupňové servo: Ako funguje a na čo je?
Ešte asi pred jedenástimi rokmi sme s bratom Miroslavom akosi omylom na HobbyKingu kúpili tzv. 180-stupňové servá s kovovými prevodmi.
A keď sme ich už teda mali doma, začali sme premýšľať čo s nimi, kam ich použiť.
V rôznej literatúre sme sa snažili získať čo najviac informácií a došlo aj na otvorenie serva a pochopenie rozdielov voči servám bežným.
autor: Janko O.
Funkcia klasického modelárskeho serva, vrátane blokovej schémy, je popísaná v článku: Oprava serva - 1.časť - vybehané servo. Len na občerstvenie pamäte: klasické servo nastavuje polohu výstupnej páky v závislosti od šírky privádzaných riadiacich impulzov. Teoreticky vzaté, výstupná páka serva môže zaujať nekonečné množstvo polôh v rozmedzí približne 90 až 120 stupňov svojej maximálnej výchylky (od jednej krajnej polohy po druhú).
Naproti tomu, 180-stupňové servo pozná len dve polohy: jednu krajnú a druhú krajnú. Nič viac, ani stred (neutrál), ani žiadnu inú polohu. Namiesto potenciometra má zdanlivo "nepodarený" potenciometer. V podstate to je potenciometer, len mu chýba taká "drobnosť": odporová dráha. Má len koncové kontakty.

Aj elektronika takéhoto serva je trochu odlišná od elektroniky klasického serva. Servo rozoznáva len dva základné rozsahy šírky impulzov: Ak impulzy sú užšie ako napr. 1500 mikrosekúnd - servo sa plnou rýchlosťou krúti na jednu stranu, alebo ak iImpulzy sú širšie ako 1500 mikrosekúnd - servo sa plnou rýchlosťou krúti na druhú stranu.
Aby sa "neprekrútilo", tak na to slúži ten "potenciometer" bez odporovej dráhy, ktorý v tomto prípade vykonáva funkciu dvoch dorazových - koncových spínačov (kontaktov).
Bežec tohoto potenciometra býva spravidla spojený s mínus pólom napájania a pri jeho vybehnutí na niektorý zo spomínaných koncových kontaktov, dôjde k vypnutiu motora. Ten sa viac nemôže krútiť doterajším smerom, ale po privedení impulzov tej správnej šírky, sa môže krútiť na opačnú stranu. Druhý koncový kontakt funguje presne naopak.
Mechanické vyhotovenie tohoto "potenciometra" je také, že jeho bežec musí vykonať otočenie o 180 stupňov, aby prešiel dráhu od jedného koncového kontaktu po druhý.
Ďalšia otázka je, kde takéto 180-stupňové servo použiť. Je úplne zrejmé, že to bude tam, kde od daného pohyblivého mechanizmu vyžadujeme len dve nemenné polohy.
Dobrým príkladom je zaťahovací podvozok a za určitých okolností aj brzdiace klapky a brzdiace štíty (ak sa uspokojíme len s jednou ich pracovnou polohou).
Obrovskou prednosťou 180-stupňového serva je to, že pri správnom usporiadaní tiahiel, sily prenášané napr. z brzdiacich klapiek (a že to sily nie sú nijako malé) sa neprenášajú na prevody serva, ale len na ložiská výstupnej páky.
Sily pôsobiace na ozubenie prevodov majú v závislosti od natočenia výstupnej páky serva sínusový priebeh, to znamená, že najväčšie sú, keď je páka v polovici svojej dráhy (90 stupňov), ale pri dotyku s koncovými kontaktami (0 a 180 stupňov) sú tieto sily nulové.
Naproti tomu sily vyvodzované servom na tiahlo majú kotangenciálny charakter, čiže v krajných polohách (0 a 180 stupňov) sa toreticky blížia nekonečnu.
Obidve tieto skutočnosti sú obzvlášť dôležité pri zaťahovacích podvozkoch, keď sa vo vysunutej polohe mechanické nárazy z podvozka neprenášajú na ozubenie prevodov a súčasne je podvozok do tejto polohy natláčaný "nekonečnou" silou.
Ano, vieme, s nekonečnom sú "drobné" problémy, vyrobiť sa len tak "na kolene" nedá, ale zhrňme to tak, že tieto sily (v krajných polohách, teda aj pri zasunutí podvozka do podvozkovej šachty) sú naozaj veľké, alebo prinajmenšom na naše účely dostačujúce.

Tým, že motor 180-stupňového serva pracuje vždy na plný výkon a plnou rýchlosťou, je toto servo síce silné a rýchle, ale niekedy je rýchle až príliš a "bleskové" zasúvanie a vysúvanie podvozku, alebo brzdiacich klapiek pôsobí nerealisticky. Klasické spomalovače serv na 180-stupňové servá tu "nezaberajú", pretože princíp ich činnosti je rozdielny.

Otázka teda znie: Dajú sa 180-stupňové servá spomaliť? Odpoveď znie: Väčšinou áno, mnohé sa spomaliť dajú, ale nezaobíde sa to bez prídavnej elektroniky a zásahu do serva, z ktorého treba vyviesť minimálne jeden káblik navyše. Prídavná elektronika v krátkych intervaloch (akási modifikácia PWM) v podstate prerušuje činnosť serva, čo má za následok spomalenie jeho pohybu, ale bohužiaľ aj mierne zníženie "sily" serva (točivého momentu).

Úpravu je možné realizovať tak, že spomalenie bude fungovať len jedným smerom, alebo druhým smerom, prípadne (najčastejšie) obidvomi. Dokonca by bolo možné mieru spomalenia diaľkovo ovládať, alebo počas funkcie plynule meniť.
Súvisiace články:
Oprava serva - 1.časť - vybehané servo
Vplyv odberu serv na rušenie
Vôla serv - a čo s ňou?
Komentáre: 20
Janko, musim ta poopravit, pouzitie tohto serva na brzdiace stity a klabky je nevhodne , to servo je prilis rychle a taketo vysunutie stitov nemusi vzdy dopadnut dobre, nakolko ide hned naplno . Vyuzitie skutocne na podvozok a vypinacie haciky u vetronov a vlecien
klabky= klapky
Neviem, či sa ti to podarilo dočítať až do konca, pretože spomalenie serva tam spomínané je, dokonca aj so schémou a priebehom impulzov. Ale inak je to presne tak ako píše, s bratom Miroslavom sme to aj prakticky skúšali a rýchle vysunutie klapiek s modelom spravidla riadne "zacvičí". Takže buď tie spomalovače, alebo klasické servá. Dík.
vedel som , ze zareagujes, docital, spomalovacmi vyriesis len ten raz, ale nevhodne su prave preto , ze idu len , inaplno, a klapky a stity nie su len o zasunuti, pripadne vysunuti naplno, takze podla mna na tento ucel absolutne nevhodne, stity mam teraz v ASW28 5m este som nelietal, ale to mam na HS81 a programovane na plyne stred neutrav od seba plny plyn k sebe klapky cez prepinac akonahle v nudzi potrebujem pridat plyn plynule sa zatvaraju
Jožko,
priznám sa, že som tvojim komentárom plne neporozumel: " to servo je prilis rychle a taketo vysunutie stitov nemusi vzdy dopadnut dobre, nakolko ide hned naplno" a " spomalovacmi vyriesis len ten raz". Prečo len raz? Spomalovačmi to vyriešim aj druhý krát aj tretí.
Inak ich mam tiez doma, kupene podobne ako ty
Jožko,
na základe tvojej vecnej pripomienky som text poopravil. Dík.
to je dobre , nemyslel som raz-ako jeden, ale ráz, to je tak , ked nepouzivam znamienka to je ako vína dat alebo vynadať, je v tom riadny rozdiel, to prve k uzitku a to druhe na infarkt
A teraz ma este napadlo, ze aj vela vína niekedy moze privodit infarkt
Jožko,
ale uznaj: Dostať infarkt k vôli dobrému vínu je oveľa lepšie, ako dostať infarkt keď na teba hodia cudziu vinu. Tu jasne vidíš, že sa oplatí používať diakritiku. Ale kľudne môžeš používať aj kritiku.
Janko, vidim , ze to stale sledujes, neviem kde to napisat, a ani nahodov si nenasiel nejaku elektronicku nahradu spalovacieho motora- vrtuloveho , co sa jedna rachotu . robim Cechiu-1912, je pred dokoncenim rozpatie 2100mm,
tu je nieco zo zaciatku stavby a ak to bude aj lietat, miesta tam je dost
odkaz
Jožko,
videl som to asi pred dvomi rokmi, zrejme niekde v časopise. Ale nebolo to nič jednoduché, žiadne dva tranzistory a tri odpory. Malo to modul syntézy zvuku, výkonový zosilňovač 10 Wattov a zvukový menič. Keďže ma to vtedy nijako nezaujalo, vykudlilo sa mi to z hlavy.
Ak nejde o peniaze, tak taky zvukovy modul predavaju aj na hobbykingu.
Inak je mozne si to postavit, samostane nejaky integrovany zosilnovac a samostatne modul napriklad arduino so samplami na sd karticke, spominany je na rcmanii v teme o frsky telemetrii tusim.
... základ pre zvukový modul majú v BB TExCU za nejaké 4€, vizírá to nejak takto
odkaz
odkaz
2012-04-08 11:45:26
Jožko,
nechcel by si pár riadkami popísať riešenie toho vysúvania brzdiacich štítov a aj ovládanie motora pákou plynu na vysielači, tak ako si mi to vtedy raz ukazoval? To by zaujímalo viacerých. Ale nie ako komentár, ale ako článok. Mohol by to byť len článoček, ak sa ti nechce veľa rozpisovať. Aj nejaký vysvetlujúci obrázok by pomohol k pochopeniu funkcie.
hello
actually they want to have elevator range 180° like gliders : madslide or the fish
and its possible to modify a servo :
odkaz after that glider can have crazy flights
odkaz enjoy
jmi
Prosim poradte servo 6 V aby mi zdvihlo z pokojoveho stavu 5 kg zavazie nahor.Dakujem. Peter.
Prepacte pomylilsom mail opravujem
To nie je žiadny problém. Hocijaké bežné servo zodvihne 5kg závažie nahor.
Ide i to, ako vysoko ho zdvihne.
Keď vezmem nejaké malé alebo stredné servo a na jeho skrátenú (pár mm) výstupnú páku zavesím oných 5 kg, tak ho v pohode zodvihne: napr. do výšky 1mm.
Ak chcem, aby to zodvihlo do väčšej výšky, tak musím použiť silnejšie servo a použiť dlhšiu výstupnú páku.
Preto sa ako jeden z parametrov serva uvádza točivý (krútiaci) moment (angl. Torque) v jednotkách kg.cm (súčin hmotnosti a ramena páky).
Napr. toto servo (
odkaz ) má pri napájaní 6V Torque: 6kg.cm.
Čiže na páke ramena serva, dlhého 1 cm, zodvihne 6kg závažie. Alebo keď trochu predĺžim rameno páky (na 12mm), tak zodvihne 5kg do trochu väčšej výšky.
Odpoveď | 2015-09-27 09:01:59 | Príspevok upravený: 2015-10-01 15:15:52
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)