Pozičné a pristávacie osvetlenie 2,5m modelu C-130 Hercules

Jasné, tým 2,5-metrovým Herculesom myslím toho môjho bieleho Herculesa, familiárne prezývaného Beluga.

Už dlhšie mojim bratom síce „hlásim“, že Beluga je na lietanie pripravená, ale vzhľadom na rozmary a iné prekážky, toho lietania zatiaľ nebolo veľa.

Tak som ten čas využil na to, aby som Belugu vybavil osvetlením, ktoré dovtedy nemala, hoci naše modely osvetlenie dostávajú tak-povediac „za odmenu“.

Beluga si odmenu síce zatiaľ nezaslúži, ale aj tak som ju vybavil pozičným („cevaro“) osvetlením a následne aj osvetlením pristávacím, ktoré tiež býva označované ako landing & taxi lights.

pripravil: Janko O.

 

Niektorí kolegovia sa nás pýtajú, prečo tohto nášho Herculesa nazývame Belugou. Nuž istá podoba tu predsa len je, veď posúďte sami:

Hoci aj Airbus má svoju Belugu:


 

Ale späť k osvetleniu:

Význam pozičného osvetlenia našich modelov je jasný, ale prečo bola Beluga vybavená aj pristávacím, alebo lepšie povedané „pristávacím a pojazdovým“ osvetlením (landing & taxi lights)?

Jednak neskutočne radi lietame tesne pred zotmením (tomuto obdobiu dňa hovoríme: happy hour), takže dobré osvetlenie sa naozaj zíde. Ale musíme sa priznať, že toto osvetlenie sa nám na Herculesoch mimoriadne páči, lebo vyzerá veľmi „sexy“:

My síce reflektory do krídiel (zatiaľ ) neplánujeme namontovať, ale na druhú stranu sme o to silnejšie svetlá dali na kryty hlavného podvozku.

Takto svietia skutočnému lietadlu:

a ako svietia na našej Beluge, môžete vidieť trebárs aj na tomto videu:

Video: Pozičné a pristávacie osvetlenie 2,5m modelu C-130 Hercules (pohľad spredu)

Ďalším dôvodom, prečo Beluga dostala dosť „nečakane“ pristávacie osvetlenie, je to, že sme všetky komponenty na to mali, ako sa hovorí, v šuplíku.

10 Wattové (predné - biele) LEDky už nejaký čas máme (v zásobe) a ovládaciu elektroniku Beluga zdedila po CL-84 CanadAir (takže opäť príklad modelárskeho „kanibalizmu“):

Úlohou elektroniky je digitálna stabilizácia prúdu do 10W LED a tiež „mäkké“ (pozvoľné – postupné) rozsvecovanie a aj zhasínanie svetiel. A keďže som na prijímači nemal voľný kanál na ovládanie pristávacieho osvetlenia, tak elektronika musela zabezpečiť jeho ovládanie „fintou“, ktorú nazývame „fantómový“ kanál – skrátene „fantóm“.

Toto už je vlastne akýsi „super-fantóm“, pretože na tom (8. kanáli) už jeden fantóm je: ovládanie pozičného osvetlenia. Takže aby bolo jasné: 8. kanál (proporcionálne) ovláda letový stabilizátor (zapnutie a vypnutie a tiež plynulé nastavenie účinnosti stabilizácie v dvoch režimoch: Rate a Hold) a na ňom sú „zavesené“ dva (neproporcionálne (len zapínanie a vypínanie)) „fantómy“: pozičné osvetlenie a pristávacie osvetlenie. Samozrejmosťou je, že v rámci 8. kanálu sa všetko dá nastavovať a ovládať nezávisle.

No a aby funkcia pozičného aj pristávacieho osvetlenia bola zrejmá, tak som včera (25.6.202) podvečer (okolo 21:00) natočil tieto krátke videá:

Video:Pozičné a pristávacie osvetlenie modelu C-130 Hercules (pohľad z boku)

Video:Pozičné a pristávacie osvetlenie modelu C-130 Herculres (dookola)


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 5. 11. 2021, 07:40 | Prečítané: 1167x | Kategórie: Drobné nápady | Napísal: admin |
Komentáre: 1
Pekné, palec hore!
Vidím, že ste rovnako "postihnutý" osvetľovaním modelov a podvečerným lietaním , ako ja. Dajte potom, prosím, nejaké podvečerné videá...
Odpoveď | 2020-06-30 12:50:41
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 41820.09 kb