Už dlhšie mojim bratom síce „hlásim“, že Beluga je na lietanie pripravená, ale vzhľadom na rozmary a iné prekážky, toho lietania zatiaľ nebolo veľa.
Tak som ten čas využil na to, aby som Belugu vybavil osvetlením, ktoré dovtedy nemala, hoci naše modely osvetlenie dostávajú tak-povediac „za odmenu“.
Beluga si odmenu síce zatiaľ nezaslúži, ale aj tak som ju vybavil pozičným („cevaro“) osvetlením a následne aj osvetlením pristávacím, ktoré tiež býva označované ako landing & taxi lights.
pripravil: Janko O.Jasné, tým 2,5-metrovým Herculesom myslím toho môjho bieleho Herculesa, familiárne prezývaného Beluga.
Niektorí kolegovia sa nás pýtajú, prečo tohto nášho Herculesa nazývame Belugou. Nuž istá podoba tu predsa len je, veď posúďte sami:
Hoci aj Airbus má svoju Belugu:
Ale späť k osvetleniu:
Význam pozičného osvetlenia našich modelov je jasný, ale prečo bola Beluga vybavená aj pristávacím, alebo lepšie povedané „pristávacím a pojazdovým“ osvetlením (landing & taxi lights)?
Jednak neskutočne radi lietame tesne pred zotmením (tomuto obdobiu dňa hovoríme: happy hour), takže dobré osvetlenie sa naozaj zíde. Ale musíme sa priznať, že toto osvetlenie sa nám na Herculesoch mimoriadne páči, lebo vyzerá veľmi „sexy“:
My síce reflektory do krídiel (zatiaľ ) neplánujeme namontovať, ale na druhú stranu sme o to silnejšie svetlá dali na kryty hlavného podvozku.
Takto svietia skutočnému lietadlu:
a ako svietia na našej Beluge, môžete vidieť trebárs aj na tomto videu:
Video:
Ďalším dôvodom, prečo Beluga dostala dosť „nečakane“ pristávacie osvetlenie, je to, že sme všetky komponenty na to mali, ako sa hovorí, v šuplíku.
10 Wattové (predné - biele) LEDky už nejaký čas máme (v zásobe) a ovládaciu elektroniku Beluga zdedila po CL-84 CanadAir (takže opäť príklad modelárskeho „kanibalizmu“):
Úlohou elektroniky je digitálna stabilizácia prúdu do 10W LED a tiež „mäkké“ (pozvoľné – postupné) rozsvecovanie a aj zhasínanie svetiel. A keďže som na prijímači nemal voľný kanál na ovládanie pristávacieho osvetlenia, tak elektronika musela zabezpečiť jeho ovládanie „fintou“, ktorú nazývame „fantómový“ kanál – skrátene „fantóm“.
Toto už je vlastne akýsi „super-fantóm“, pretože na tom (8. kanáli) už jeden fantóm je: ovládanie pozičného osvetlenia. Takže aby bolo jasné: 8. kanál (proporcionálne) ovláda letový stabilizátor (zapnutie a vypnutie a tiež plynulé nastavenie účinnosti stabilizácie v dvoch režimoch: Rate a Hold) a na ňom sú „zavesené“ dva (neproporcionálne (len zapínanie a vypínanie)) „fantómy“: pozičné osvetlenie a pristávacie osvetlenie. Samozrejmosťou je, že v rámci 8. kanálu sa všetko dá nastavovať a ovládať nezávisle.
No a aby funkcia pozičného aj pristávacieho osvetlenia bola zrejmá, tak som včera (25.6.202) podvečer (okolo 21:00) natočil tieto krátke videá:
Video:
Video: