(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 3. časť

V minulej časti sme spomínali, ako sme jednotlivé „elementy“, na ktoré sa L-39-ka po havárii „rozložila“, vytriedili, očistili, narovnali a identifikovali.

Dnes popíšeme, ako sme sa pokúšali všetkých 27 častí polystyrénu dať zase dokopy.

Tieto práce zabrali asi najviac času a vyžadovali najväčšiu trpezlivosť a vytrvalosť.

autor: Janko O.

 

Keď sme si ujasnili, kde ktorý úlomok polystyrénu patrí, čo na čo naväzuje a čo je treba zlepiť najskôr a čo až potom, začali sme konečne lepiť.

Lepidlá sme používali dve: Purex rapid a Styrolep. Styrolepom sme zliepali časti, ktoré ako sa hovorí „mali dosť času“. Čiže nám nevadilo, že lepidlo stuhne až na druhý deň. Toto lepidlo má aj výrazne väčšiu pevnosť (a tvrdosť) ako Purex. Spoje, ktoré bolo treba držať, pokým lepidlo nestuhne, sme lepili Purexom.

Tu sa dali použiť všetky metódy: zošívanie špendlíkmi na husto, ale aj na riedko, stahnutie svorkou aj fixácia predpnutou Izolepou.

Po aplikácii lepidla sme jednotlivé lepené diely navzájom zafixovali modelárskymi špendlíkmi, tak ako je to na obrázkoch:

Po stvrdnutí lepidla je dobré pred vytiahnutím špendlíka ním pootočiť. A po každom použití všetky špendlíky zbaviť zvyškov lepidla oškrabaním nožíkom.

Túto metódu sme označili, ako „zošívanie“. Styrolep, na rozdiel od Purexu, počas tuhnutia neexpanduje a tak „zošívanie“ mohlo byť redšie.

Pokiaľ ešte lepidlo úplne nestvrdlo, je vhodné drobné nerovnosti a presahy materiálu spôsobené varením zrovnať zatlačením primeranou silou (prstom, vyhladiť nehtom).

Expandujúci Purex lepené časti od seba odtláča, a tak musí byť „zošívanie“ dôkladnejšie a hustejšie.

Niekedy bolo nutné použiť aj rôzne štipce, svorky, či predpnutú Izolepu, ktorá lepené časti k sebe pritláčala.

Nevýhodou Styrolepu je to, že pretečené, vytlačené, či inak prebytočné lepidlo je nutné odstrániť skôr ako stvrdne.

Naproti tomu Purex je dobré nechať riadne stvrdnúť a potom prečnievajúce „cencúle“ (rampouchy) zúbkovaným nožom obrezať. Tejto činnosti sme dali meno „obriezka“ .

Prípadné nezrovnalosti sme „umravňovali“ brúsením šmirgľom. Buď ručne, ručnou brúskou, alebo elektrickou brúskou.

Verní pomocníci.

Obzvlášť pri brúsení elektrickou brúskou je treba dať pozor, aby sa človek „nepozabudol“ a neodbrúsil aj to, čo nechcel. Na druhú stranu, takto brúsené plochy sú hladšie a nie sú také „chlpaté“. Všeobecne platí, že na brúsenie penových hmôt nie je dobré použiť už opotrebovaný (brúsením niečoho iného, hoci aj dreva) šmirgeľ, ale brúsny papier, alebo lepšie brúsne plátno, má byť nové – ostré.

Tu krásne vidno hranicu, po ktorú bola stredná časť trupu "varená" (vpravo). A tiež vlepenie vareného kusu polystyrénu do nevarenej časti trupu.

Skrátka, na brúsenie EPP či EPS používajte jeden šmirgeľ, na brúsenie balzy a dreva zas iný.

Pri zliepaní trupu, ale obzvlášť pri zliepaní krídiel, je treba neustále kontrolovať „geometriu“ modelu. Čiže treba dbať na to, aby časti modelu neboli ohnuté či skrútené. Prípadné korekcie tvaru treba urobiť ešte pred úplným stvrdnutím lepidla.

Keďže počas nárazu do zeme pri havárii Albatrosa došlo k vytrhnutiu točiaceho sa motora, tak lopatky dúchadla „narezali“ do vstupného kanála pred EDF-kom niečo ako závit. Alebo sa to skôr podobalo tzv. „vŕtaniu“, aké majú strelné zbrane – napr. delá.

Tieto nežiadúce nerovnosti - "závity"  bolo treba vyplniť. Na to s úspechom používame šľahaný tmel. Konkrétne na toto sme si pripravili takú „kašičku“, keď sme do zvyšku šľahaného tmelu pridali trochu vody a miešali tak dlho, až z toho vznikol akýsi jogurt. Ten sme úzkym plochým štetcom naniesli na patričné miesta a nechali 24 hodín vyschnúť. Potom nasledovalo brúsenie.

Na brúsenie vnútorného povrchu výstupného ale hlavne vstupného kanála dúchadla sme použili na tento účel špeciálne vyrobený brúsny prípravok.

Ak bolo treba, tak sme opäť tmelili „kašičkou“. Niektoré miesta túto procedúru (tmelenie a brúsenie) absolvovali aj 4-krát. A pri opätovnej kontrole sme zistili, že haváriou najviac zdevastované časti vstupného kanála si túto procedúru ešte minimálne dva-krát zopakujú. Nuž čo, tmelenie a brúsenie je modelárova "najobľúbenejšia" činnosť.

V súčasnosti sú krídla už komplet (jeden kus) a trup je z konštrukčných dôvodov zatiaľ rozdelený na prednú a zadnú časť. Ale o tom až v ďalšom dieli seriálu.


 Súvisiace články: 

(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 2. časť

(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť

Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)
 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 28. 12. 2012, 18:28 | Prečítané: 9501x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40374.11 kb