To sa mi nepáči, to nechcem a navyše aj „osud“ chcel, že som dobre lietajúce samokrídlo na vlastné oči vlastne ani dovtedy nevidel.
Ale potom sa to stalo: modelársky kolega Pavel sa na Bohdanovom webe „pochválil“, že z dlhej chvíle kúpil samokrídlo Xeno od Multiplexu. A „zavesil“ tam aj video.
A stalo sa to, čo by som nečakal: zamiloval som sa.
autor: Janko O.Dlhé roky som žil v presvedčení, že samokrídlo (podobne ako vrtuľník) to nie je nič pre mňa.
Paliho fotky a video so Xenom.
A musím priznať, že to bola láska naozaj na prvý pohľad. A na zavŕšenie všetkého to aj dobre lietalo.
Zavolal som Miroslavovi a predstavil som mu „toho“, ku komu moje city tak nečakane a prudko zahoreli. A ku podivu sa zamiloval aj Miroslav.
A tak zavolal Mirkovi Poliačikovi do jeho modelárskej predajne vo Zvolene a objednal dve Xená (a tiež motory a nejakú ďalšiu modelársku „bižutériu“). O dva dni na to som „trádoval“ do Zvolena pre dve krabice.
Neskôr, keď prišiel Miroslav do B. Bystrice, tak sme poprosili Paliho, aby nám to ukázal aj v reáli. Pali bol ochotný (za čo mu aj touto cestou ďakujeme) a na Ďateline nám Xeno predviedol v plnej kráse. A nechal nás Xeno na chvíľu aj riadiť. Boli sme očarení.
Súčasne nás Pali upozornil na niektoré drobnosti, na ktoré si treba dať pri stavbe pozor.
Po návrate domov (Nové Mesto nad Váhom) sa Miroslav vrhol do stavby Xena a predbehol ma tak minimálne o dve koňské dĺžky. Navyše Miroslav navrhol ďalšiu konštrukčnú úpravu, kedy pri skladaní a rozkladaní Xena neodpája motor od regulátora (tri silové vodiče, s možnosťou nesprávneho zapojenia (Pali vie, čo myslím )), ale odpája signálový konektor regulátora od prijímača (motor a regulátor sú trvalo spojené).
O pár dní na to už Miroslav Xena dokončil, zalietal a potvrdil jeho naozaj dobré letové vlastnosti.
Môj Xeno bol ale ešte stále netknutý v krabici. „Našťastie“, dlhá séria škaredých dní ma priviedla k tomu, že po úplnej prestavbe TwinStára prišiel na rad aj „netrpezlivý“ Xeno.
Majúc na pamäti Paliho a Miroslavove upozornenia, smerujúce k bezproblémovej stavbe, musel som aj ja vymyslieť niektoré „fígle“. Išlo o to, že do neveľkého priestoru na „palube“ modelu som hodlal umiestniť o niečo viac elektroniky, ako výrobca pôvodne predpokladal.
Ako to celé dopadlo, môžete vidieť na sérii nasledujúcich fotografií:
Veľmi sa mi páčili Xenove oblé línie a tak som sa rozhodol trochu zvýrazniť jeho ladné krivky.
Krásna krivka na kabíne sa mi javila byť akási "utopená" a tak som ju vyzdvihol bielym lemom.
Pohľad z druhej strany.
Na základe vlastných skúseností, ale aj Paliho upozornení, som sa snažil spodnú stranu modelu výrazne farebne odlíšiť od vrchnej.
Hádam sa to podarilo (uvidím za letu).
Realizácia palubnej inštalácie:
A takto som sa snažil vtestnať elektroniku do modelu. V prednej, zatiaľ prázdnej časti, bude batéria a môže tam byť aj stabilizačný systém.
Tu je už umiestnená menšia z možných batérií - 1000mAh.
Palubná inštalácia modelu napechovaného elektronikou vôbec nemusí byť jednoduchá. Cez to všetko som sa snažil, aby bola aspoň trochu prehľadná.
Tu je použitá väčšia z možných batérií (1300 mAh) a tiež stabilizačný systém. Ten zatiaľ nie je nakáblovaný (ale to sú len dva viac-žilové kábliky). Všetko ostatné je už zapojené a plne funkčné.