Modelárske povery

Každý modelár má celkom pochopiteľnú snahu zaistiť svojim modelom dlhý život, ak nie priam nesmrteľnosť. Je schopný čohokoľvek, len aby jeho model(y) nehavaroval(i).

Dokonca sa uchyluje k mágii, či bosoráctvu.

Do tejto kategórie patrí akýsi nepísaný zoznam činností, ktoré modelár MUSÍ, či naopak NESMIE robiť, aby toto fluidum malo blahodárny vplyv na jeho model(y).

A hoci je to zoznam nepísaný, my sa pokúsime spísať niektoré modelárske povery (ktoré bohužiaľ ale fungujú).

pripravil: Janko O.

 

Nefotiť model, ktorý ešte neletel

Legenda: Túto poveru priviedol náš kamarát Mirko Čamaj až do stavu Ad absurdum, keď na akejsi modelárskej akcii nechcel dovoliť istej panej, aby si vyfotila jeho model. A keďže bola neodbytná, Mirko pohrozil, že ak neprestane, tak sa jej pokazí fotoaparát. Pani nedbala a cvakla.

Po chvíli prišla rozhorčená s otázkou: „Čo ste to urobili, mne sa pokazil fotoaparát?“
 

Nehovoriť: „Posledný let, posledná batéria, posledné ...“

Legenda: Dotyčné subjekty to môžu vziať doslovne a pre model to často býva naozaj jeho posledný let.
 

Nepozývať na zálet nového modelu „verejnosť“

Legenda: Toto možno ani nieje povera, ale skôr dobrá rada. Nový (nezalietaný) model je problémom sám osebe. Ak sa k tomu pridá nervozita pilota, násobená snahou „nezhovadiť“ sa pred (okolo sa motajúcimi) prítomnými, tak na prúser je zarobené.

Rada "nepozývať verejnosť na lietanie" často platí aj pre staré osvedčené modely. Moja štatistika, keď sa mi nejaký známy (najlepšie aj s dieťaťom) vnútil na lietanie, vôbec nieje dobrá. Skro vždy sa niečo "vysrstilo", alebo priebeh lietania nebol taký, ako by som si bol prial.

"Nezabudnuteľný" je zážitok s pred asi 30-tich rokov, keď v Liptovskom Mikuláši pri jednom takom "verejnom" lietaní som pri štarte krídlom narazil do stĺpika pri ceste. Časť krídla priam odseklo, čo sa kolegovmu synovi Braňovi tak páčilo, že sa vehementne dožadoval: "Ešte raz, ešte raz."
 

Nebrať na lietanie viac ako jeden model

Legenda: Modely (rovnako ako ženy) na seba žiarlia. Neznesú, keď sa priamo pred ich očami modelár venuje inému modelu (či inej modelke). Preto sa snažia svojich sokov „uhranúť“. Častokrát úspešne.

Neplatí pre modely, ktoré spolu „vyrastali“, poznajú sa „odmalička“ a tolerujú modelárovu „promiskuitu“.
 

Neísť lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)

Legenda: O výsledku (úspechu) lietania rozhoduje, okrem množstva iných faktorov, šťastie - Šťastena. Tá (rovnako ako manželka) chápe modelárove potreby, avšak (rovnako ako manželka) nie je ochotná byť mu povôli, kedy sa mu zachce (nebodaj niekoľkokrát za deň). Slobodní nechápu. My dlho ženatí (modelári) sme radi, keď si zalietame aspoň dvakrát za týždeň.
 

Nenechávať po lietaní model (alebo modelárske náčinie) pripravené (v aute) na druhý deň

Legenda: Ako už bolo spomenuté, o výsledku (úspechu) lietania rozhoduje množstvo faktorov. Okrem fyzikálnych zákonov, zákonov aerodynamiky a pod., sú tu aj zákony schválnosti. A tie fungujú stopercentne: Ešte nikdy sa mi nestalo, že po úspešnom letovom dni, hoci sa počasie zdalo byť akokoľvek stále, ak som si model alebo modelárske náčinie nechal pripravené na druhý deň, že by som išiel lietať. Ak nie počasie, tak iná nečakaná udalosť vždy zhatila moje letové zámery.

Ak chcem po úspešnom lietaní ísť lietať aj nasledujúci deň, musím VŠETKO (teda model, batérie, náradie …) pekne odložiť na miesta ich „trvalého pobytu“, tak ako keby sa práve skončila letová sezóna. Stačí skladacia stolička alebo fľaša s vodou ponechaná (akoby „náhodou“) v aute a najbližšie dni (až do ich vyloženia) si isto nezalietam.

 

Isto existujú ďalšie modelárske povery (minule som ich narátal 26), takže ak si na nejakú spomeniete, „hoďte“ ju do komentárov a my ju presunieme do článku. Ak k nej máte aj vtipnú legendu alebo pravdivý príbeh (ten nemusí byť ani vtipný či veselý), pribaľte to k tomu.

Ďakujeme.


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 24. 9. 2021, 08:25 | Prečítané: 6228x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 5
.:. diosko
Nie je to ani tak povera ako realita - trošku som sa "posekal" so ženou, pretože som šiel lietať - veď nedeľa je na to ;-)
Lenže nejako som už potom nebol plne sústredený len na lietanie. Samozrejme to dopadlo rozbitím modelu :-(
Ponaučenie - buď plne sústredený na to čo práve robíš.
Odpoveď | 2014-05-19 23:59:28 | Príspevok upravený: 2014-05-20 00:00:45
Vo mne sa zasa usadila povera či pravidlo nikdy si nič nepripravuj starostlivo vopred lietania večer môj príbeh: kamarát mi sľúbil zapožičanie modelu len potrebujeme nejake miesto a aby som mu dal vopred vedieť pozrie vietor a tak no večer ma ubezpečil že všetko má pripravené no ale zabudol model vrátil sa po model po krátkom čase letu pri mne na záhrade zistil že zabudol bateriú náhradnú a tak siel domov :D keď som šiel ja zasa som večer celý večer komtroloval či mám všetko model krídlo - samkkridló po prvý krát šlo do vzduchu ale tiež bez batérie len sme plachtili :D to je asi ako so ženou nikdy nemusí vedieť o všetkom čo sa stane :D škoda že som slobodný ešte :D alebo sami raz stalo že som chcel skúsiť zavazié nové bol už večer a nevšímal som si okolie všade deti jujkali ako pekne to lieta.... no vpichol som to na strol a to bola sranda na strome pristáli k tomu 3 metli hodené z môjho balkonú nakoniec som všetko nejako dostal späť len s dobnutim do špicu a straty zaváži :D zasa raz na verejnosti
Odpoveď | 2014-05-27 21:48:42
Ano, to keď z bytu prchám (aby som nedostal ďalšie úlohy) zabudnem pribaliť-visielačku, baterie,spojovačku, proste vec bez ktorej si aj tak nezalietam:-( .
Takže 3x kontrola , najlepšie doma poskladať a rovno zložiť a utekať na plac....
Odpoveď | 2017-07-05 22:02:44
.:. Pavel123
Ano toto je pravda, keď sa prchá z bytu od spolubývajúvej akosi vždy niečo bude k úspešnému letu zabudnuté ešte doma|-/ .
Naozaj ideálna istota je doma zložiť-zavrčať (motorom) , zložiť a utekať na pľac, lenže.....:-D
Odpoveď | 2020-07-07 07:41:33
.:. B4K | mail
Môj nebohý dedko bol opravár motorov, robil na nich GO. V tých dávnych časoch minulých sa ešte pracovalo aj v sobotu a dedko spomínal, že ako začínajúci automechanik dokončil opravu motora v sobotu a pred fajrontom ho chcel odskúšať. Nenaskočil. Až v pondelok ráno. Od toho času nikdy neštartoval motor dokončený pred fajrontom v sobotu. Neviem, či je to povera, alebo to takto skutočne funguje, nikdy som to neoveroval, ale čokoľvek dokončím večer, vždy to odskúšam až na druhý deň. Veď odôvodnenie môže byť napr. lepšie vytvrdnuté lepidlo a nie nejaká hlúpa povera, no nie?
Odpoveď | 2017-09-22 12:29:04
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40210.65 kb