Čo je a čo nie je možné. (Nedajme sa obalamútiť)

Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.

Dá sa povedať - modelársky ľudské.

Len sa to nesmie príliš preháňať...

autor: Janko O.

 

 

 

K napísaniu tohoto článku ma primälo listovanie v jednom modelárskom časopise. Istý modelár tam uvádza, že jeho model Stinger poháňaný vrtuľou APC 6 x 5,5, ktorá "točí" 25000 otáčok za minútu, dosahuje rýchlosť okolo 250 km/h. Skamenel som od úžasu. V prvom momente mi napadlo, že okamžite volám bratovi Miroslavovi, aby naše články o elektropohone urýchlene "zvesil" z tejto Web stránky, pretože som sa práve dočítal, že sú to bludy.

Pravdu povediac, letmo som si spomenul, ako sme ešte dávnejšie s kamarátom Bohdanom diskutovali o rýchlosti rôznych modelov, z čoho potom vznikol článok: "Rýchly vrtuľový model". Bohdan uviedol, že tam a tam sa na internete dočítal, že tomu alebo tamtomu to "lieta" takou a takou "ukrutnou" rýchlosťou. Zhrnuli sme to tak, že nás zmysly (a aj modelári) klamú (Dr. House tvrdí, že všetci klamú) a že často je udávaná rýchlosť len našim zbožným prianím, takže pokiaľ nedôjde k serióznemu meraniu, nemá zmysel o rýchlosti modelov "básniť". Celé to vyústilo do objektívneho merania, ktoré je popísané v článku: "Meranie rýchlosti modelov".

Ale vráťme sa k tomu spomínanému modelu a uvádzanej rýchlosti 250 km/h. Okrem toho je v časopise doplnené, že pohonnú jednotku (motor Mega16/15/3) napája 3-článkom LiPol 2100 mAh a že prúdový odber na zemi je 50 Ampérov. Keďže sa okolo výpočtov elektropohonov "motáme" už nejaký čas, akosi nám to nesedelo. Boli to fantasticky dobré hodnoty, hodné kríženca vrtuľového pohonu a Perpetua Mobile.

Zapli sme počítač, kde v programe Quattro Pro (niečo ako Excel, ale od inej firmy) máme urobenú tabuľku výpočtov rýchlosti, objemu a hybnosti vzduchu pre vrtuľový a dúchadlový pohon. Vložili sme dotyčným modelárom uvádzané hodnoty, a vyšlo nám, že prúd vzduchu bude urýchlený na 176 km/h. Pri tejto rýchlosti má vrtuľa nulový ťah, nad touto rýchlosťou dokonca brzdí.

Plný pochybností, spustili sme pre istotu osvedčený DriveCalc. Po zadaní vstupných hodnôt boli výsledky prakticky identické, ale hlavne, ďaleko od 250 km/h. Nechápali sme. Aj keby neexistoval odpor vzduchu pôsobiaceho na model lietadla, aká sila spôsobí, že model, ktorého pohonná jednotka je schopná vyvinúť rýchlost maximálne 176 km/h, bude letieť 250 km/h? Ale odpor vzduchu existuje!

Napadlo nám takéto vysvetlenie: buď sa jedná len o odhad rýchlosti a to v tomto prípade odhad mimoriadne hrubý, alebo sa nejedná o rýchlosť modelu, ktorá bola dosiahnutá vo vodorovnom lete len vďaka sile pohonnej jednotky.

Keď už sme pri tom výkone: Program DriveCalc vyrátal aj výkonové parametre spomínanej pohonnej jednotky: výkon vyšiel 596 Wattov, účinnosť motora Mega 16/15/3 je 75 %, príkon je teda 794 Wattov a pri napájaní 3-článkom je prúdový odber asi 72 Ampérov. A to by reálna letová rýchlosť tohoto modelu mohla byť tak okolo  130 až 150 km/h.

Do 250 km/h je to ale ešte stráááášne ďaleko. Aký motor, akú vrtuľu, aké otáčky, aký príkon a akú prúdovú spotrebu by mal takýto model naozaj pri rýchlosti 250 km/h, by nás ohromne zaujímalo.

Takže, buď dotyčný modelár rýchlosť modelu vôbec nemeral (a že meranie rýchlosti modelu nie je až také jednoduché ako sa zdá) a len tak "z brucha" rýchlosť odhadol, alebo meral rýchlosť modelu, ktorý nechal pred tým z výšky riadne "rozhulákať" strmým klesaním.

Pretože zázraky sa nedejú a to, že model letí a aj to ako rýchlo letí, závisí len a len od fyzikálnych zákonov, tak sa nenechajme "obalamútiť". Možno, že v tomto konkrétnom prípade zohrala svoju úlohu tzv. pocitová rýchlosť, keď model s rozpätím 1 meter, letiaci rýchlosťou 150 km/h, pôsobí dojmom oveľa oveľa rýchlejším.

 

 

 Google Keywords Search:

měření, proudí, chlubit se, pohon vrtulí, lidské smysly, rychlost modelu, pohonná jednotka proudový odběr, dmychadlový pohon, příkon, 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 5. 2021, 08:14 | Prečítané: 10045x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 7
Nuz asi pouzivali metodu merania rychlosti pomocou zaznamu zvuku modelu a jeho naslednou analyzou vzhladom k dopplerovmu efektu ... odkaz tak mohlo dojst k urcitym chybam
Odpoveď | 2011-12-08 06:52:18
.:. Janko O
Nuž Vladko.
Ak model letel "optimistickou" rýchlosťou 150 km/h a on touto metódou nameral 250, tak buď je nanič tá metóda, alebo bolo nanič to jeho meranie.
Tak, ako sme sa o tom bavili dnes v práci.
Skrátka, s pohonom, ktorý dotyčný spomína, to 250 km/h letieť nemohlo. A basta.
Odpoveď | 2011-12-08 16:41:56
A tu je to pekne teoreticky vysvetlene ako sa to robi odkaz
Odpoveď | 2011-12-08 07:03:35
.:. Maf | www
No naše pohony v F5B dokážou modely vytáhnout až přes 250km/h - dokonce ve stoupavém letu - ale tam jsou příkony trochu jiné, přes 5kW...
Odpoveď | 2011-12-08 20:00:56
Nuž, keď sa rozpráva o rýchlosti modelu, je to o pocite a každý, kto nemá F5B model s 5kW si tam nejaký kilometrík pridá :-D . A keď je ten model malý (do 1,2 m) tak ten "pocit" rýchlosti je naozaj väčší. Minule som na letisku lietal s 2,7m vetroňom a bol aj kolega s 80cm "pyloňáčikom", nič extrémne, ale rýchle. Všetci žasli nad tou jeho rýchlosťou, až kým sme nedali súbežný prelet...kto bol asi rýchlejší ? ;-)
A ešte jeden "paradox", skúste dakomu povedať, že váš model lieta 50 km/h, bude sa uškŕňať, že čo taký slimák...tak radšej povedzte, že lietate 14m/s a urobte demonštratívne jeden metrový krok, budete zaručene hviezdou...:-D
Odpoveď | 2011-12-09 16:00:47
.:. Jameson | www
Zhodou okolností mám podobný model s podobným pohonom a podobnou vrtuľou (všeobecne trošku slabší). Ak som ho na plné pecky rozhulákal "dolu kopcom" a po vetre (celkom slušnom, podotýkam) preletel nad dráhou, tak rýchlosť bola 180km/h. Takže tých 200km/h by som so zavretými oboma očami uveril,ale iba za podobných podmienok - tj. prudko dolu. V rovine je 250km/h s takýmto strojom somarina ako voda v koši - myslím, že s 3S Lipo proste nehrozí...
Odpoveď | 2011-12-27 15:15:09
.:. PeCh
Na to, aby bol model rýchly nepotrebuje žiadny motor. Transonic DP je model vetroňa, ktorému namerali 877 km/h (545 MPH). Štart z ruky na svahu a následne "Dynamic soaring" ( odkaz

odkaz

To už nemá ďaleko k rýchlosti zvuku.
Odpoveď | 2020-05-23 22:34:59 | Príspevok upravený: 2020-05-24 07:52:57
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50641.95 kb