Veď aj toto je (len trochu väčšie) Horten UFO

Jeden pekný jesenný (podzimní) piatok (ale pred ôsmimi rokmi) sme si boli so Stanom O. „večerne“ zalietať na Ďateline a (nečakane aj) pod vodárničkou.

Ja so svojim „osvetielkovaným“ vetroňom Harmony, Stano so svojim (oveľa lepšie osvetielkovaným) vyše dvojmetrovým samokrídlom Skywalker X8, ktoré dostalo poetické (a podľa mňa krásne a hrdé) meno Horten UFO.

Priznám sa, že taký modelársky zážitok nepamätám niekoľko rokov.

pripravil: Janko O.

 

Link na článok Osvetlenie vetroňa Harmony

Link na článok Stanovo „Horten UFO“ v akcii

Link na článok 13. ročník - Lietame pre radosť – Očová 2014: Realita
 

Stano svoje Horten Ufo vybavil novou (účinnejšou a tichšou) sklopnou vrtuľou. Tú poháňa 800 Wattový motor a napája LiPol batéria, myslím že 4-článok s kapacitou 8000 mAh. Takže lietal „do bezvedomia“.

Let modelu je stabilizovaný (a riadený) systémom FY-41AP, ktorého možnosťami som bol uchvátený, takže od tej doby nemôžem spávať (lebo to chcem mať tiež ).

Kade všade Horten UFO lietalo, sme mohli on-line sledovať na stanovom smartfóne, čo umožnil on-line tracker.

A priebeh letu si Stano natočil na Mobius (Full HD ActionCam).

 



Začali sme za vidna (asi 17.00) na Ďateline, kde sme boli do zotmenia. Potom som ja už lietať nemohol, zato Stano si mädlil ruky, že toto je jeho čas (až som sa zľakol, že sa z neho stal upír ). Predviedol mi plejádu svetelných možností jeho modelu, až som si pripadal ako v Las Vegas.

Zrazu Stano povedal, že ideme pod vodárničku. Na moju otázku, či sa mu chce zase rozkladať a skladať model, odpovedal: „Veď model tam pôjde sám a my autami.“ A naozaj. Presunuli sme sa o kilometer ďalej a model tam už netrpezlivo krúžil v určenej výške.

Potom Stano opäť predvádzal fantastické letovo-svetelné Las Vegas, striedajúc vysoké a extra-nízke prelety. To všetko už za úplnej tmy. Naraz na ceste zastavilo policajné auto. Čo teraz? A Stano: „... keď nás začnú drbať, zhasnem svetlá, pošlem model nad Ďatelinu, my im povieme, že o ničom nevieme a keď ich to prestane baviť, pôjdeme na Ďatelinu a tam s modelom pristanem ...“ Ale policajti boli fér, chvíľu pozerali (však Las Vegas možno ešte nevideli ) a odišli za svojimi povinnosťami.

Keď už sa v batérii Horten Ufa minula energia, obidvaja sme rozsvietili diaľkové svetlá na svojich (paralelne zaparkovaných) autách a Stano v pohode pristál do trávy.
 



Keď som nasledujúce ráno navštevoval svoje obľúbené modelárske web stránky, tak ako keby to osud chcel: na web stránke Libora Kolmana som našiel toto video:

Link na video Two B-2 Spirit Stealth Bombers arrive at RAF Fairford - 8th June 2014

Silno mi to pripomenulo zážitky predchádzajúceho večera.

Asi som sa zamiloval do samokrídiel ...

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 19. 2. 2022, 08:19 | Prečítané: 5881x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 7
.:. Soaron
Počítače v lietadle dostávajú dosť zabrať. To trepotanie elevonmi počas celého letu je fakt zaujímavé. Bol by som zvedavý, ako by podobnú stabilizáciu zvládal pilot bez počítačov.
Odpoveď | 2014-09-20 17:45:43
.:. J.O.
Vďaka za dobrý postreh, Soaron.
Pôvodne som na to chcel upozorniť ešte pred linkom na video, ale potom som si povedal, že komu to je jedno, ten si to nevšimne, ale ten koho to naozaj zaujíma, ten si z toho niečo odnesie.
Odpoveď | 2014-09-20 18:52:29
.:. Stano O.
B2 nema ziadnu zvislu stabilizacnu plochu zrejme kvoli minimalizacii odrazivosti radiovych vln - aby ho nezachytil radar. Preto nie je stabilne okolo zvislej osi, inak by to bolo mozno ok. Presne tak sa nedavno spraval moj EPP akrobat ked som smerovkou pri lete na znaku zachytil o ocelove lanko natiahnute ponad nejaky dvor. Smerovka padala k zemi a model letel dalej :-) moje reakcie sa zrychlili aby som s tym bezpecne pristal :-)
Odpoveď | 2014-09-21 19:24:33
...sa mi páči ako elegantne vyriešili smerové riadenie za letu bez smerovky. (krídelko na konci krídla a mu "rozštepí" na polovicu-rovnaka vychylka hore a dole-účinne tak simuluju vykopnutie smerovky. pekne to vidno aj pri rolovaní...tam kde zatáča na zemi, na tej strane sa mu rozštepí krídelko. Stano, máš to aj Ty tak riešené na modely?
Odpoveď | 2014-09-22 07:51:34
.:. Stano O.
Ahoj Roman, ja mam pevne winglety takže netreba. Ale paci sa mi toto riesenie"

odkaz
Odpoveď | 2014-09-22 09:53:09 | Príspevok upravený: 2014-09-22 09:57:30
.:. B-O
Šípové krídlo sa dokáže stabilizovať samo. Keďže konštruktér Horten mal za cieľ úplne minimalizovať odpor samokrídla, nepoužil zvislé plochy. Ale na druhej strane nejako smerovo riadiť lietadlo musel. Preto sa tie krídelká vedia rozštiepiť, zároveň slúžia ako brzdy. Na samokrídle je totiž dosť ťažké použiť vztlakovú klapku. Oproti lietadlu s chvostovými plochami je totiž dosť ťažké vyrovnať moment od klapky.
Samozrejme u B2 nepoužitie zvislých plôch má určite aj dôvod v dosiahnutí "neviditeľnosti". 8-|
Odpoveď | 2022-03-06 09:47:38
.:. B-O
https://www.horten-aircraft.com/en/
Odpoveď | 2022-03-14 12:25:16
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50805.97 kb