(Tak teda) Kedy lietať?

Zámerne sme použili takúto zdanlivo nezmyselnú otázku.

Narážame na to, že tohtoročné leto a tohtoročná jeseň (podzim) mali trochu iný priebeh, ako sme si niekedy na jar predstavovali.

Teraz nemáme na mysli, že či sa dalo alebo nedalo kúpať, ale či sa dalo alebo nedalo pohodovo lietať s modelmi.

autor: Janko O.

 

Upozorňujeme, že použité fotografie (zo stránky Night flying RC Gliders) slúžia len na ilustráciu!  

 

Podľa štatistík, tohtoročné leto nám „doprialo“ viac ako 40 tropických dní. Za tropický sa považuje taký deň, keď teplota dosiahne alebo prekročí 30°C. A ony naozaj prekračovali. 35°C, to nebola žiadna ojedinelá záležitosť. 

Dávno sú preč tie časy, keď som sa s obľubou „vypekal“ na slnku a vôbec mi to nevadilo. Skôr mi to robilo dobre a ešte som aj nachytal bronz. (Vtedy) bežných 27°C, to bolo príjemné. 30-stupňové teploty boli zriedkavosťou, teploty 35°C a vyššie jednoducho neboli.

Teraz, s pribúdajúcimi rokmi, s pribúdajúcimi tropickými dňami a s ich narastajúcimi teplotami, sa horúčavám radšej vyhýbam. A keďže modelári, to je poväčšine „geriatria“ (veď viem o čom hovorím ) tak problém s horúčavami riešia isto viacerí. A tak vyvstáva otázka z nadpisu: „Tak teda, kedy vlastne lietať?

Lietavame aj v zime, ale nebýva to často a lietavame s modelmi, ktorých let netrvá príliš dlho. Hranica je tak 10 až 15 minút. Dlhé, pohodové poletovanie s vetroňmi nepripadá do úvahy.

Jar býva väčšinou veterná, počasie nestále, akoby Apríl trval aj 90 dní.

Začiatok leta sa vyznačuje búrkami, terén býva mokrý a počasie býva tiež nestále a býva aj veterno.

A tak sa vlastne celý rok tešíme na druhú časť leta a jeseň. No, pravdu povediac, tešievali sme sa: aj to je už minulosť. Počnúc týmto rokom, začínam sa obávať oných spomínaných horúčav, že nás od teraz budú „obšťastňovať“ už každý rok.

Je fakt, že v priebehu horúceho dňa aj tak lietať nechodievame, pretože našim obľúbeným obdobím je podvečer.

Cez to všetko, kým pristavím auto pred dom, postupne doň pozvláčam všetko, čo na lietanie potrebujem, prepravím sa na miesto lietania, tak som taký upachtený a spotený, že jediné po čom túžim je osviežujúca sprcha.

Navyše, keďže neznášam, ak mi pri pilotovaní lezie všakovaký hmyz po holých (spotených) rukách a (holých) nohách, tak na lietanie bývam patrične oblečený: žiadne šortky, či kraťasy, žiadne tričká s krátkymi rukávmi. A tak sa pocitu neznesiteľného tepla a nepríjemného potenia do zotmenia väčšinou aj tak nemôžem zbaviť. Takže: o príjemnom poletovaní nemôže byť ani reči.

Situáciu nezachránila ani tohtoročná jeseň (podzim): horúčavy boli vystriedané razantným ochladením. Pridal sa dážď a vietor. A tak sme čakali na babie leto.

Pod pojmom babie leto si predstavujeme pekné príjemné jesenné slnečné dni, keď teplota dosahuje okolo 20°C a niekedy aj trochu viac (22 - 23°C). Počasie býva ustálené, väčšinou vietor nefúka a keď, tak len slabý. Ideálny čas na lietanie.

Lenže, tento rok sa klasické babie leto „nekonalo“. Meteorológovia tvrdia, že babie leto prišlo až teraz: na konci Októbra (Říjen). Lenže, denné teploty (tu v Banskej Bystrici) s biedou dosahujú 12°C. Doobeda býva hmla, poobede až podvečer sa začne nepríjemne ochladzovať a pridá sa aj vlhkosť. A tak sa opäť pýtam: „Do pekla, tak kedy vlastne lietať?

Nuž, s mojim bratom Miroslavom sme prijali rozhodnutie (nie len Dopravný úrad si môže prijímať Rozhodnutia ): treba lietať vtedy, keď sa dá (v preklade: keď to počasie dovolí). Počas letných horúcich dní treba lietať buď ráno (to ja osobne nie príliš obľubujem), alebo v pozdný podvečer (napr. od 19.30 hod. vyššie), až do takmer úplného zotmenia. Toto obdobie sme príznačne nazvali: Happy Hour (šťastná hodinka, pri troche šťastia šťastná jeden-a-pol-hodinka).

Toto leto sme tento termín niekoľkokrát overili a osvedčil sa. Vyžaduje to však jednu vec: model musí byť vybavený výkonnými pozičnými svetlami. Čo tým rozumieme? Osem (samokrídlu stačia štyri) 3-Wattových LED (po dve na každom krídle, po dve vpredu a vzadu). Tohto roku sme zaviedli nový osvetľovací režim: namiesto jedného bliknutia za sekundu, sú dve bliknutia plným výkonom po sebe (alebo prvý blik: krídla, druhý blik: predok a zadok).

A nový je aj režim: „Podsvietenie“. Medzi bliknutiami nie sú LEDky zhasnuté, ale svietia trvale, zníženým jasom (viď video na konci článku). Obzvlášť počas začínajúceho šera je takto model oveľa lepšie lokalizovateľný, ako len s pomocou blikania. Paradoxne potom nebýva problém s viditeľnosťou modelu, ale s viditeľnosťou okolitého terénu. A tak ma Miroslav na zimu 2015/2016 „zaúkoloval“, že treba navrhnúť LED „reflektorík“, ktorý sa v prípade potreby (napr. pri pristávaní) zapne a ktorý bude osvetľovať terén šikmo pod (a pred) modelom.

A tak to vyzerá, že hoci už teraz sú naše modely po elektronickej stránke o trochu zložitejšie, ako je „v tomto kraji zvykom“, tak budú zložitejšie ešte viac. Pravdu povediac, to nie je nič neobvyklé, veď aj súčasné motorové vozidlá (a je jedno, či sa jedná o motorky, osobné či nákladné autá) sú oveľa zložitejšie (obzvlášť po elektronickej stránke), ako boli pred niekoľkými rokmi. Veď vývoj napreduje a nie je dobre vzpierať sa, ak nám elektronika pomôže vyrovnať sa s meniacimi sa klimatickými podmienkami. Veď modelári chcú lietať, či je leto mierne, horúce alebo chladnejšie.

Odkaz na video z letu môjho osvetleného Herona v jeden krásny podvečer
 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 10. 2015, 08:57 | Prečítané: 4189x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 2
Riadim sa podla vyroku jedneho modelarabod ktoreho som raz kupoval model. Lietam ked dovoli cas, nie pocasie :-) Cize minuly tyzden to dopadlo tak ze zena mi drzi nad hlavou dazdnik a na sebe ma zavesene v nosici nase dieta :-) Ja samozrejme v ruke len vysielac, hahaha.
Odpoveď | 2015-10-27 19:08:33
.:. Soaron
Akoby článok citoval presne mňa. Musím sa priznať, že som tohto roku veru veľa nenalietal. Kvôli horúčavám som leto skoro ani nevyužil a len márne čakal, kedy sa už konečne ochladí.
Odpoveď | 2015-10-27 22:11:52
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39973.72 kb