8 modelov za 5 dní: 3 malé a 5 veľkých – 1.časť

Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

 

 

 !Tento článok je refrešovaný! To znamená, že sa udalosti popisované v ňom udiali dávnejšie!

Aby sme to gradovali, poďme najprv spomenúť tie tri „malé“ modely:

  • Miroslavov „takmer nový“ konvertoplán Convergence

  • môj „starý dobrý“ Fantom 3Phase, premiérovo štartovaný z Katapultu, aby ostatným modelom ukázal, ako sa to má správne robiť a aby sa nebáli 

  • môj Skipper, prvý krát štartovaný z Katapultu

Miroslavov Convergence som už videl a dokonca aj riadil, ale Milan (náš najstarší brat) nie. Navyše ho Miroslav dovybavil rýchlomerom: Pitotovou trubicou a tlakomerným senzorom. A keďže už máme obaja sprevádzkovaný Záznam letových dát, tak sme sa chceli kochať analýzou zmien rýchlosti pri konverzii a pod.

Môj Fantom slasti štartu z Katapultu ešte neokúsil, ale moja dôvera v tento model je neotrasiteľná a tak som nemal najmenšie obavy z toho, že by mi urobil hanbu .

Zatiaľ čo Fantom dostal vodiace sloty (na štart z Katapultu) vlastne ako rozšírenie jeho už aj tak dosť širokých možností, tak pre Skippera bolo nainštalovanie vodiacich slotov v podstate jedinou možnosťou, ako si zalietať v lete. Štarty z vody Skipper ešte stále nepozná, avšak šantenie na snehu – jóóó, tak to mu ide dobre:

Video: Skipper, Ďatelina, 27-28.1.2017

Takže po Fantomovi bol aj Skipper zapojený do procesu katapultovania, ktorý sa ukázal ako mimoriadne úspešný. Všetky katapultové štarty Skippera prebehli nad očakávanie dobre a ako zvyknem zdôrazniť, ich priebeh bol ako cez kopír. Žiaľ nemáme z toho video, pretože v ten deň (vlastne večer) bol hlavnou hviezdou Mirage 2000, ktorý sme však z pochopiteľných dôvodov zaradili medzi veľké modely.

A tých päť „veľkých“, kvôli ktorým sa celá táto 5-dňová rodinná modelárska „sešlost“ konala, je:

  • Milanov 4-metrový, dvomi tlačnými motormi na krídlach (tesne pri trupe) vybavený, vetroň DG-808S Competition.

  • Miroslavov 2,5-metrový, 4-motorový model vojenského dopravného lietadla Hercules C-130, ktorého moja manželka príznačne nazvala: Obuch. A toto meno mu už „prischlo“ zrejme navždy.

  • Moja veľká delta: 90mm dúchadlom poháňaný Mirage 2000-5.

  • Milanov 4,2-metrový „omotorovaný“ vetroň Blaník

  • Miroslavov opravený a upravený 3,5-metrový motorizovaný vetroň Blizzard


 


 

Dnes sa však budeme venovať len môjmu modelu Mirage 2000-5. Ostatné modely budú „pertraktované“ v ďalších častiach tejto série.

Povedzme si rovno: tento model nemal ľahký osud (na druhú stranu, ktorý model v mojich rukách má ľahký osud?). Stavebnicu tejto veľkej delty sme na HobbyKingu kúpili ešte niekedy pred siedmimi rokmi a model je na lietanie pripravený aspoň šesť a pol roka. Cez to všetko za tú dobu absolvoval len asi 4 lety. To vychádza „pekného“ 0,6 letu za rok. Perfekt, super: presne takto sa to nemá robiť. Hanbím sa! 

Dôvodom takého nízkeho počtu letov je to, že VŽDY keď mi ho niekto prvýkrát hodil, či už Michal S. alebo (po niekoľkých rokoch) Milan, tak model sa „zapichol“ pár metrov predo mňa. Potom sme, viac-menej zo zúfalstva, absolvovali pár letov, keď už Mirage nemal špicu, ale o radosti z lietania sa isto nedalo rozprávať.

A tak som si vytvoril akúsi „Mirage-štartovaciu“ fóbiu, ktorá ma priviedla až k tomu, že svojho času som tento model ponúkal na predaj. Nepredal sa a teraz som vlastne aj rád, pretože (a to trochu predbieham) Mirage už dokáže štartovať (aj niekoľkokrát za sebou) bez poškodenia. Pretože štartuje z Katapultu!

Katapult, ktorý sa po úvodnom „ladení“ absolútne osvedčil pri štarte „malých“ modelov:

sa po doplnení o ďalšie dve gumy osvedčil aj pri štarte veľkej delty, teda pri štarte Mirage 2000-5.

Vzhľadom na hmotnosť modelu, ktorá je takmer 2,5kg (2440g) by mal byť Mirage katapultovaný piatimi „červenými makarónovými“ gumami z HobbyKingu. Avšak z praktických dôvodov som (aspoň zatiaľ) použil LEN štyri gumy, spriahnuté paralelne. Okrem toho: naťahovať štvoricu gúm nebolo ani pre dvoch chlapov jednoduchou záležitosťou. Ako by som naťahoval päticu sám, to si neviem ani predstaviť.

Na napájanie tohto modelu som si na začiatok pripravil dvoje rôznych 6-článkových LiPoliek:

  • ľahšiu a slabšiu 2650mAh, 20C, pôvodne určenú na napájanie konvertoplánu XC-142

  • ťažšiu a silnejšiu 5000mAh, 40C, ktorú mi ako poškodenú daroval Dano Finďo

Bol som si vedomý toho, že tá prvá bude mať s nasýtením tohto „žrúta“ veľký problém, ale ako sa hovorí: „Kde nič nie je ani Janko O. neberie.“ A tak som použil to, čo som mal. Morálnou útechou mi bola skutočnosť, že pri použití Katapultu takmer nie je potrebné dávať štartujúcim modelom plný plyn, a keď, tak len na veľmi krátku dobu. Štart Mirage s touto (ľahšou) batériou môžete vidieť na nasledujúcom videu:

Video: Mirage 2000-5: Štart z Katapultu

Štart bol úplne pohodový, hoci sa model po opustení rampy mierne „presadol“: následok chýbajúcej piatej gumy. S plynom som narábal naozaj veľmi opatrne, nie len z ohľadu na poddimenzovanú LiPolku, ale aj na poddimenzovaný 80-Ampérový regulátor. Hoci ten je umiestnený v nasávacom kanáli a tak je „ofukovaný“ vzduchom, prúdiacim rýchlosťou aj 200 km/h.

Pristátie do trávy na Ďateline bolo v podstate ukážkové (let trval 395 sekúnd) a tak povzbudený úspechom, napasoval som do modelu pomerne veľkú 5000-ku. Štart opäť pohodový:

Video: Mirage 2000-5: Ďalší štart z Katapultu

Vyššia hmotnosť 5000-ky sa voči 2650-ke nijako dramaticky neprejavovala, aj som si (vďaka silnejšej LiPolke) viac dovoloval, hoci ma stále brzdila predstava nadmerne namáhaného regulátora. Takže som ani neskúsil let „na plný knedlík“, ale aj tak sa mi Mirage javil byť nad mieru (rozumej: nad moje pomery) rýchly:

Video: Mirage 2000-5: Let po štarte z Katapultu

Čistá doba letu bola 510 sekúnd.

Pristátie opäť na jednotku (a to sa nechcem chváliť ) a tak sme s Miroslavom postupne pobalili „fidlátka“ a odobrali sa spokojne domov.

To bolo za život tohto Mirage prvý krát, čo sa domov nevracal „o špicu kratší“ .


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 11. 9. 2023, 10:44 | Prečítané: 5976x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 3
.:. JN
A zo stvormetrovych, je ktory po smrti?
Odpoveď | 2017-08-05 19:50:54
.:. J O.
DG-808S :-( .
O tom bude ďalší článok.
Odpoveď | 2017-08-06 09:04:19
.:. JN
Uz som sa bal, ze blanik, ten je daleko drahsi.
Odpoveď | 2017-08-06 13:05:02
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50194.88 kb