Tak bude fúkať, alebo nebude?

Pre nás, leteckých modelárov, je počasie kľúčovým faktorom toho, či si pôjdeme zalietať alebo nie.

Teplota či oblačnosť tu však nezohrávajú významnú rolu, na rozdiel od dažďa a vetra, ktorých vplyv na pohodové polietanie je zásadný.

Teda, aspoň podľa nás. Občas síce počujeme, že sme zhíčkaní, že skutočný modelár lieta aj keby traktory padali.

My sa však držíme zásady, že modelárčenie je naše hobby, ktoré nám má „generovať“ endorfín, navodzovať pocit blaha a celkovo stav príjemného duševného rozpoloženia.

autor: Janko O.

 

Lenže počasie je väčší pán, takže na otázku, či pôjdeme lietať, odpovedáme, že podľa toho, či nám to počasie dovolí.

Avšak samotné modelárske polietanie, nech je akokoľvek pohodové, vyžaduje vždy nejakú prípravu. My sme na tento účel mierne poupravili výrok Winstona Churchilla: „Victory loves preparation“ (Víťazstvo miluje (chce, vyžaduje) prípravu), do podoby: „Success loves preparation“ (Úspech vyžaduje prípravu).

To preto, že my sa súťaží nezúčastňujeme ani s nikým inak nesúťažíme (o prvenstvo v čomkoľvek), takže víťaziť nepotrebujeme, ale byť úspešní, to veru chceme:

  • ak si ideme len tak pre potechu zalietať, tak dúfame, že budeme úspešní, že si naozaj zalietame, že model nerozbijeme, že nás dážď či majiteľ lúky nevyženie 

  • ak sme do našich modelov alebo vysielačov niečo nové namontovali, alebo niečo zmenili, tak chceme byť úspešní, chceme aby to fungovalo, dokonca aby to správne a dobre fungovalo

Takže: aby sme pri lietaní boli úspešní, tak pred tým musíme absolvovať nejakú prípravu, ale aby to všetko nebolo zbytočné, tak potrebujeme vedieť, aké bude v danej lokalite počasie, či sa vôbec bude dať lietať. No a na to už dávno – dávno ľudia vymysleli rôzne predpovede počasia: v prvopočiatkoch založené na správaní žiab a v súčasnosti na družicových snímkoch a komplikovanom počítačovom spracovaní množstva dát získaných z hustej siete meteorologických staníc.

Veď aj my sme už pred (siedmimi) rokmi na ľavý „pruh“ našej web-stránky pridali odkaz na predpoveď počasia. Okrem toho ale každý deň podrobne študujeme stránku SHMÚ (Slovenského hydrometeorologického ústavu). Mimo aktuálneho stavu počasia na Slovensku je tam aj „záložka predpovedí“: Model ALADIN. Tá obsahuje štyri možnosti:

No a tu je ten problém:

Pomerne dlho sme sa pri plánovaní lietania držali práve predpovede z toho Meteogramu do 3 dní (programu ALADIN). Avšak neraz sme sa Aladinom nechali nepekne napáliť, obzvlášť čo sa predpovedí veterných pomerov týka. Časom sme dokonca dospeli k názoru, že Aladin je v tomto ohľade akýsi iný - čudný, priam inverzný, niekto by povedal, že „opačný“ (bez narážok na genderovú problematiku). Skrátka: jeden týždeň (3-dňový) Aladin denno-denne hrozí silným vetrom a jeho „zhubnými“ nárazmi, pričom vonku panuje takmer bezvetrie bez poryvov. Inokedy zas Aladin naláka modelárov na sériu bezveterných, na pohodové lietanie ideálnych dní, a ono tam fúka tak, že aj vtáci chodia radšej pešo!

A tak sme začali „pokukovať“ aj po iných Meteogramoch a Epsgramoch. Obzvlášť príjemne nás prekvapil Meteogram do 10 dní (model ECMWF), ktorý hoci predpovedá až na 10 dní, tak je oveľa spoľahlivejší ako Aladin, ktorý to má jednoduchšie, lebo má predpovedať len na 2 či 3 dni.

Tak schválne:

Včerajšie (11.9.2017) poobedno-podvečerné (vtedy väčšinou chodíme lietať) veterné pomery 3-dňový Aladin videl v superlatívoch: slabunký vietor – asi 1 m/s bez veterných poryvov (svetlohnedý rámček).

Avšak 10-dňový meteogram (model ECMWF) to videl úplne inak (presne opačne ako Aladin )  (svetlohnedý rámček) :

a napokon sa večer ukázalo, že mal pravdu. Nie že by to bola náhoda, skôr sa z toho stalo pravidlo.

Preto Aladinovi (čo sa týka vetra) už neveríme a radšej dáme na predpovede 10-dňového meteogramu (model ECMWF).

Občas „mrkneme“ aj na program VentuSky. Ten v pondelok (11.9.2017) večer o 18.00 hod. vietor predpovedal nasledovne:

a nárazy vetra takto:

Čo viac-menej zodpovedá 10-dňovému meteogramu (modelu ECMWF) a je isto bližšie k pravde, než Aladinove "vízie".


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 12. 9. 2017, 14:42 | Prečítané: 281x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 12
To, že Aladin niekedy neodpovedá pravde, som zistil aj ja. Akurát som ho neporovnával s ECMWF.
Ešte dodám, že predpoveď SHMÚ existuje aj pre Android a volá sa SHMUDroid. Platená verzia SHMUDroid+ nemá reklamy a sú tam navyše nejaké veci
Niečo podobného, ako VentuSky, je aj Windy.
Odpoveď | 2017-09-13 08:56:45
.:. J.O.
Dďaka za info :-) .
Odpoveď | 2017-09-13 11:30:12
Aladin je meno z rozprávky, podľa toho aj tie predpovede občas dopadajú :-)

Ale bez urážky - Aladin je len aplikovaná štatistika a tej veľa súčasných meteorológov odporovať nebude. Zlaté staré dobré časy "Lexmannovcov" !

Ale jedna vec je istá - numerická predpoveď počasia je veda sama o sebe. Aladin je dosť komplexný model, pekný stručný popis je tu odkaz .

Viacdňové meteogramy majú oveľa väčšiu neurčitosť než krátkodobé - hlavne ak je zmena počasia rýchla. Toto sa dozviete v texte pod samotnými grafmi meteogramu :-)

Z odkazovanej stránky by som vypichol jeden citát:
Nepretržitým sledovaním vývoja počasia dokáže korigovať predpoveď tak, aby bola v súlade s pozorovaniami".
Hovorí sa o meteorológovi (synoptikovi), ktorého úlohou je v prípade potreby výstupy z Aladina korigovať. Koľko máme modelárskych plôch, toľko takýchto synoptikov by sme asi potrebovali. Takže nám neostáva iné, len sa stať synoptikmi vo svojom regióne :-)

Odpoveď | 2017-09-14 13:51:45 | Príspevok upravený: 2017-09-14 14:21:51
.:. Burro
Po dlhodobom skúšaní rôznych serverov a aplikácií som skončil pri Windy od Igora Kameneva, je tam všetko čo potrebujem a predpoveď sa triafa výborne.
Odpoveď | 2017-09-13 17:01:55
Zdravím všetkých zúčastnených!

Janko, nahryzol si 100 bodovú tému, vydala by na nekonečnú sériu článkov :)

Pri rozhodovaní sa, s čím a kedy ísť čí neísť lietať mám dve verzie rozhodovania:
- sofistikovanejšiu, keď premôžem lenivosť a chcem si byť istejší,
- alebo kratšiu, keď sa mi nechce stávať k počítaču a obetovať hodinu pri raňajkách.

Prvý prípad nebudem rozvádzať. V druhom prípade využívam mobilnú aplikáciu WeatherPro. Používam ju už asi 3 roky. Ak by som ju bral ako jediný zdroj informácií, vychádzajú mi z nej predpovede najpresnejšie.

Okrem máp (synoptika, radarové a satelitné snímky) aplikácia obsahuje aj meteogramy, jednoduchšie zobrazené no o to prehľadnejšie. Apka dáta aktualizuje (čekuje) pri každom spustení. Takže, ak sa situácia zmení, tak to čom som videl pred hodinou teraz už nemusí byť pravda. Našťastie, zväčša nevyrážam na lietanie okamžite po skuknutí WeatherPRO, takže mám v merku niekedy aj 3 za sebou idúce hodinové aktualizácie. Ak sa navzájom moc nelíšia, alebo rozdiely zodpovedajú prognóze, potom tú poslednú beriem a padajú záverečné rozhodnutia. Som príliš lenivý vstávať skoro na lietanie, vyrážam najskôr až po obede, takže tento zaužívaný postup mi vyhovuje.

Mám aj mobilnú apku SHMUapp, ale v zásade tam nič extra nie je, pre nás modelárov, teda myslím oproti webovej stránke SHMU. Aktuálne počasie vidíme aj z okna a informácia kde práve prší alebo výstraha pre Bratislavu je mi nanič. Dokonca ani Podrobná predpoveď tam nie je (na webe je)! Aladinovské meteogramy tam sú, ale identické ako na webe, niet divu - apka čerpá výhradne zo zdrojov hlavnej stránky. Výpadok stránky má za následok výpadok aj tejto mobilnej aplikácie.
Ale, čo sa mi tu veľmi páči - je sekcia Radary. 10 minútové snímky sú krásne a všetko hovoriace. Môžete si vybrať konkrétny radar, alebo použiť zlúčené údaje. Západné "situácie" krásne pokrýva radar Malý Javorník. Z postupu prehánok sa dá dedukovať časovo presná predpoveď, niekedy aj na pár hodín (záleží od rýchlosti postupu). Ak plánujem, napr. cez týždeň, len vybehnúť s malým akrobatom na hodinku-dve, nie je problémom trafiť sa do okna medzi prehánkami. Dá sa tak zažiť neuveriteľné polietaníčko, aj keď kámoši na druhý deň klopú prstom po čele ;-).
Termické lietanie je síce kapitola sama o sebe, ale radar je veľmi účinný pri rozhodnutí rýchlo všetko zbaliť a utekať!

Janko, inak obdivujem tvoju sebakontrolu pri písaní tohoto článku. Téma počasia sa ťažko popisuje na tak malom formáte. 8-o
Odpoveď | 2017-09-14 12:33:38 | Príspevok upravený: 2017-09-14 20:41:47
.:. Stano O.
Ja sa riadim podľa manželky takže niekedy idem aj keď fučí vietor alebo ide dážď (:
Odpoveď | 2017-09-14 17:06:09
Stanko, tak to mas potom lepsie. Ked sa do toho zastara moja manzelka, tak obycajne nejdem nikam :)
Odpoveď | 2017-09-14 20:51:07
.:. Stano O.
A na tieto prípady bohužiaľ neexistuje ziadna appka :-D
Odpoveď | 2017-09-14 23:45:41
.:. J O.
Chlapi,
manželka (hoci nie je modelár) sleduje predpovede počasia večer v TV.
Minule zahlásila, že asi bude sledovať predpoveď len na STV1 (RTVS), pretože tam pre BB sľubujú väčšinou o 2 stupne teplejšie ako na JOJke :-D .
Odpoveď | 2017-09-15 07:36:19
.:. Stano O.
Netreba sa nechať nalákať na prázdne sľuby :-D to bude asi konkurenčný boj o diváka :-D
Odpoveď | 2017-09-15 08:06:05
.:. Robo M.
Je este jedna vec, ktoru treba zohladnit, a tou je vplyv terenu na prudenie vetra. Velmi nazorne to bolo vidiet pri jednom lietani na modelarskom letisku Ocova. Fukal vtedy severovychod, a letisko bolo v zavetri Nizkych Tatier a este aj Polany. Nefukalo tam takmer vobec, zatial co uz vo Zvolenskej Slatine ohybalo stromy ako travu.
Odpoveď | 2017-09-15 18:22:19
Veru tak, miestne podmienky je dobre poznať. U nás (v PD) chodíme lietať na 2-3 miesta a niekedy musíme vyberať podľa aktuálneho počasia.
Odpoveď | 2017-09-15 23:37:21
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 25376.46 kb