![]() |
Správne tušíte, že pojmom „vodník“ myslím model lietadla, ktorý na štarty a pristátia využíva vodnú hladinu.
Mám také modely dva: Skipper, ten slasti vody ešte neokúsil nikdy a „vodník“ (iné meno sme mu nikdy nedali a je spomínaný v predchádzajúcom článku „Nečakaný (a trochu aj nechcený) dôkaz“), s ktorým som štartoval a pristával na vodnej hladine ešte niekedy za vlády „komančov“. A tak by som túto „suchú kliatbu“ chcel tohto roku prelomiť. Lenže otázka znie: kde? pripravil: Janko O. |
![]() |
Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.
To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli. Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci. V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu. Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka. pripravil: Janko O. |
![]() |
Niekto si pomyslí:
„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“ Áno to je pravda. A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise. Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami. pripravil: Janko O. |
![]() |
Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.
Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať. Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS. Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie. A v tom bol najväčší problém. pripravil: Janko O. |
![]() |
Pred vyše týždňom (16.4.2018) sme uverejnili článok „Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov“.
V ňom sa píše, že sme mali v pláne zalietať dva dvoj-dúchadlové (2 x EDF) modely: Miroslavov LearJet LJ-45 a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička). S LearJetom prakticky neboli problémy, avšak Messerdchmitta sme nezaliatali. Dalo by sa povedať, že z technických a konštrukčných príčin. Messerschmitt pri tom utrpel nejaké drobné šrámy: poškodenú prednú podvozkovú nohu a škrabance. No teraz – po týždni – už Schwalbe lieta ako z partesu. pripravil: Janko O. |
![]() |
Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.
Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“ Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45. A máme z toho niekoľko krátkych videí. pripravil: Janko O. |
![]() |
Dnes – 21.1.2018 je to osem rokov, čo vznikla táto naša modelárska web-stránka.
Zhodou okolností na tieto dni osud (no osud-osud, skôr to bola návšteva zubárky, našej netere Livky) Miroslava zavial sem – do Banskej Bystrice. A tak sme (teoreticky) mohli bujaro oslavovať. No my sme miesto toho lietali – na snehu. Miroslavovi sa to rátalo, pretože u nich (v Novom Meste nad Váhom) sneh nemajú a tak sme si schuti zašantili: Miroslav s Carbon Z Cub-om a ja so Skipperom. A pravdu povediac, to bola tá najlepšia oslava. pripravil: Janko O. |
![]() |
Keď sme po lietaní na Ďateline za zhoršenej viditeľnosti zverejnili článok „Lietanie len pre „bystrozrakých““, tak už vtedy sme boli rozhodnutí, že s osvetlením Skippera bude treba niečo urobiť.
Keď sme druhý deň boli za ešte horšej viditeľnosti lietať s modelom Convergence, ktorý bol ako prvý vybavený „Tuctovým“ pozičným osvetlením - teda osvetlením s „protisvetlami“, tak sme hneď vedeli, že takto budeme musieť upraviť aj Skippera. No a hneď nasledujúci deň sme to aj zrealizovali a boli sme na Ďateline uskutočniť „porovnávacie“ lety. A dnes prinášame výsledky porovnania. autor: Janko O. |
![]() |
Keďže v nedeľu (3.12.2017) som (v rámci overenia Vyhrievaných topánok) bol lietať so Skipperom, tak v pondelok (4.12.2017) prišlo na rad ďalšie overenie: prvé lety s (mojim novým) modelom Convergence.
Však počasie bolo (podľa mojich kritérií) ideálne: snežilo. Že však aj riadne fúkalo, to som zistil až na Ďateline. Cez to všetko boli výsledky lietania nad očakávanie. autor: Janko O. |
![]() |
V nedeľu (3.12.2017) som dokončil realizáciu mojich Vyhrievaných topánok (bot) a ako v závere článku konštatujem, hneď „zatepla“ som bol ich prínos pre modelárovu pohodu na Ďateline overiť.
Aj som spomenul, že som lietal so Skipperom, ale nič bližšie som k lietaniu neuviedol. Že sa vyhrievané topánky osvedčili, to je jasné, ale dnes by som sa chcel zmieniť skôr o samotnom lietaní. To preto, že podmienky na lietanie boli, ako sa hovorí, „na hrane“. Ale v konečnom dôsledku je tento článok (a priložené videá) ukážkou významu výkonného pozičného osvetlenia modelu a tiež zdôvodnením, prečo najradšej lietame pred zotmením. autor: Janko O. |
![]() |
Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.
Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť. Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy. autor: Janko O. |
![]() |
Zase nejaká „šifra“?!
Nie, nie. To nie je šifra, to je skratka. PPL znamená: Private Pilot Licence, ľudovo povedané: pilotný preukaz. A kto ho získal? Nuž, len „toť“ pred nedávnom: náš kamarát a modelársky kolega Roman M.. A tie Donovaly? Zase v tom majú „prsty“ Migovci (a ako obvykle aj náš ďalší kamarát a modelársky kolega: „Laky“). Tak ako to títo traja majú vo zvyku, opäť si na jeseň boli (extrémne) zalietať na Donovaloch. pripravil: Janko O. |
![]() |
Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.
A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud. Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie. V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život. My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom. autor: Janko O. |
![]() |
Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.
Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva. Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda. Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov. autor: Janko O. |
![]() |
Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.
Konkrétne osem, ale zato krátkych. Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline. Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu. Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti. autor: Janko O. |
![]() |
Od „overovacích“ štartov tohto modelu z Katapultu a následných letov nad Ďatelinou, ktoré sme absolvovali s Miroslavom, uplynulo niekoľko dní a ja povzbudený týmto úspechom, zatúžil som zalietať si s „Mirážom“ viac.
Predtým však bolo potrebné realizovať niektoré úpravy, ktoré z týchto overovacích letov vyplynuli: - doplniť ovládanie smerovky - zdvojiť napájanie palubnej inštalácie ďalším (S)BECom - doplniť meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou - rozšíriť merací rozsah odoberaného prúdu nad 100 A autor: Janko O. |
![]() |
Je zrejmé, že toto nie je taká úplne obyčajná "koptérka".
Navyše ju asi nebudete riadiť z brehu nejakou RC súpravou, ale budete pekne sedieť za riadidlami (kormánom). Nuž, dobrý tip na toto leto pre mužov, ktorí chcú pri vode zaujať - prilákať pozornosť (väčšinou krásnych dám). No týmto prilákate pozornosť a vyvoláte závisť aj u mužov. Takže je jasné, že toto je tá správna voľba na Leto 2017. pripravil: Janko O. |
![]() |
Uplynulý týždeň nám počasie ukázalo, že Máj (Květen) môže byť aj iný ako studený, sychravý a upršaný.
A tak sa modelári húfne „vytiahli“ na lúky a letiská a lietali „o sto šesť“. A ako to tak na začiatku letovej sezóny býva, vďaka „nevylietanosti“, spôsobenej zimnou prestávkou, viacerí aj padali, havarovali a inak rozbíjali (ako som sa dopočul). Ja som pekné dni využil na to, aby som kolegom na Čerín-Čačíne predviedol štarty Black Sabbatha z Katapultu, potom som na Ďateline zase prevetral kolmo-štartujúceho TransTola a v závere týždňa som bol dvakrát s (vetroňom) Heronom. Tiež na Ďateline. pripravil: Janko O. |
![]() |
Tretí zostrih RC havárií a modelárskych pilotných nezdarov roku 2016.
Tak ako sme už konštatovali: Drvivá väčšina havárií modelov má „ľudský pôvod“, teda ich príčinu treba hľadať v rukách (nezvládnutej pilotáži, obzvlášť pristátí), alebo skôr v hlavách (v zlom odhade a niekedy dokonca aj (zbytočnej) frajerine – čas 1:37) ich pilotov. pripravil: Janko O. |
![]() |
Máme tu druhý zostrih modelárskych „psích kusov“ roku 2016.
Okrem nevydarených štartov, vrátane zlých odhodov modelu z ruky (o tom viem svoje), či katapultovaných modelov „zapichnutých“ v zemi, prevládajú samozrejme nie úplne vydarené pristátia. Najčastejšie je to nevysunutý podvozok a následné núdzové pristátie na „brucho“. Cez to všetko treba uznať, že mnohí piloti sa s nastavšími problémami (hoci aj odlomeným krídlom) statočne popasovali a napokon to dopadlo celkom dobre. To sa však nedá povedať o vrtuľníkoch – splašených motykách (čas 7:15), na ktoré pasuje môj obľúbený výrok: „To ešte letíš, alebo už havaruješ?“ pripravil: Janko O. |