Články v kategórii Lietanie

Je to len pár dní, čo nám pri príležitosti milióntej návštevy našej web-stránky, na RC Portáli gratuloval náš modelársky kolega a kamarát Dano (s nickom ddano007) a len tak „nezáväzne“ skonštatoval:

„Škoda, že to nie je milión bez nehody. Aspoň teda predpokladám, že aj Vám sa občas nejaký garamból s modelom pritrafí ...“

My sme jeho predpoklad potvrdili a vymysleli sme na to aj poučku:

Ak niekto - nejaký modelár tvrdí, že on (občas) nehavaruje, tak sú len dve možnosti: buď nelieta, alebo klame!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 17. 10. 2018, 18:06 | Prečítané: 5882x
Môj LearJet -45 od firmy Super Flying Model bol na našej stránke spomínaný už viackrát. Či už ako model so zaťahovacím podvozkom alebo model, ktorému som dorobil reverzáciu ťahu turbín a tým v podstate aerodynamické brzdy. V nedávnych dňoch jeden šikovný modelár s aliasom skriu natočil môjho LearJeta pomocou drona. A musím priznať, že je to trochu iný pohľad. No, veď pozrite si video!

pridal: mior

video: skriu

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 24. 9. 2018, 11:55 | Prečítané: 3714x
Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.

Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko.

Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 14. 9. 2018, 18:05 | Prečítané: 6198x
Článok s podobným názvom sme uviedli niekedy pred štyrmi rokmi.

Pravdu povediac, akcií „Modely nad Sliačom“ sme sa v minulosti zúčastnili (Milan, Miroslav a ja) niekoľkokrát, ale tentokrát sme tam neboli len ako diváci, ale aj ako „piloti“ (Miroslav a ja, Milan bol ako morálna podpora).

A keby len to: na záver sme dokonca dostali aj nejaké ocenenia.

A rovno poviem: úprimne nás to potešilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 12. 9. 2018, 11:40 | Prečítané: 5584x
Začnem trochu okľukou:

Keď sa ma včera večer (môj mladší brat) Miroslav pýtal, či som bol lietať, tak som sa snažil vyjavenie krutej pravdy o havárii „Schwalbeho“ (Messerschmitt Me-262) zamaskovať inou - radoby pozitívnou správou: „Overil som platnosť piateho pravidla Modelárskych povier!“

Toto pravidlo hovorí: „Nechoď lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)“.

No a včera (štvrtok 6.9.2018) som bol lietať dvakrát: ráno aj večer.

A tak to aj dopadlo!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2018, 15:18 | Prečítané: 3403x
Nadpis ide akoby proti prúdu času: konštatuje, že to, čo sme si „zaumienili“, sme aj zrealizovali a že to teda funguje a že máme vlastne „hotovo“.

Ale ono to také rýchle a jednoduché veru nebolo.

Ovplyvnení myšlienkami Jána Amosa Komenského, dali sme na jeho dobre mienené rady a postupovali sme pekne pomaly v duchu: Od jednoduchého ku zložitejšiemu.

Čiže od (krátkeho) Katapultu k (dlhému) Long Shotovi a od (malého a jednoduchého) Black Sabbatha k (ťažkému a komplikovanému) Fénixovi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 26. 8. 2018, 11:47 | Prečítané: 4737x
Keďže už dosť dlho vládne to správne (termické) počasie, nasledujúce rady sa môžu niekomu hodiť.

Väčšina modelárov spravidla rieši presný opak: Ako nájsť termiku? Ako chytiť termiku? Ako sa dostať do termiky.

Ale občas sa stane (a už sa nám to stalo), že sa dostanete do termiky, idete hore ako rýchlovýťahom. A potom si poviete: Dosť! Stačilo.

Lenže "mrcha" termika váš model ťahá stále hore. A vy sa právom začnete báť o osud svojho milovaného modelu.

Čo robiť?

Na stránkach Libora Kolmana sme o tom našli krásny článok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 12. 8. 2018, 15:39 | Prečítané: 7684x
Správne tušíte, že pojmom „vodník“ myslím model lietadla, ktorý na štarty a pristátia využíva vodnú hladinu.

Mám také modely dva: Skipper, ten slasti vody ešte neokúsil nikdy a „vodník“ (iné meno sme mu nikdy nedali a je spomínaný v predchádzajúcom článku „Nečakaný (a trochu aj nechcený) dôkaz“), s ktorým som štartoval a pristával na vodnej hladine ešte niekedy za vlády „komančov“.

A tak by som túto „suchú kliatbu“ chcel tohto roku prelomiť.

Lenže otázka znie: kde?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Lietanie | 21. 6. 2018, 17:33 | Prečítané: 5236x
Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.

To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli.

Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci.

V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu.

Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 6. 6. 2018, 10:03 | Prečítané: 5742x
Niekto si pomyslí:

„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“

Áno to je pravda.

A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise.

Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 16. 5. 2018, 18:03 | Prečítané: 4030x
Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.

Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať.

Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS.

Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie.

A v tom bol najväčší problém.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 29. 4. 2018, 18:35 | Prečítané: 3500x
Pred vyše týždňom (16.4.2018) sme uverejnili článok „Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov“.

V ňom sa píše, že sme mali v pláne zalietať dva dvoj-dúchadlové (2 x EDF) modely: Miroslavov LearJet LJ-45 a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička).

S LearJetom prakticky neboli problémy, avšak Messerdchmitta sme nezaliatali. Dalo by sa povedať, že z technických a konštrukčných príčin.

Messerschmitt pri tom utrpel nejaké drobné šrámy: poškodenú prednú podvozkovú nohu a škrabance.

No teraz – po týždni – už Schwalbe lieta ako z partesu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 24. 4. 2018, 15:18 | Prečítané: 3578x
Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.

Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45.

A máme z toho niekoľko krátkych videí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 16. 4. 2018, 13:00 | Prečítané: 4445x
Dnes – 21.1.2018 je to osem rokov, čo vznikla táto naša modelárska web-stránka.

Zhodou okolností na tieto dni osud (no osud-osud, skôr to bola návšteva zubárky, našej netere Livky) Miroslava zavial sem – do Banskej Bystrice.

A tak sme (teoreticky) mohli bujaro oslavovať.

No my sme miesto toho lietali – na snehu.

Miroslavovi sa to rátalo, pretože u nich (v Novom Meste nad Váhom) sneh nemajú a tak sme si schuti zašantili: Miroslav s Carbon Z Cub-om a ja so Skipperom.

A pravdu povediac, to bola tá najlepšia oslava.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 21. 1. 2018, 18:37 | Prečítané: 4401x
Keď sme po lietaní na Ďateline za zhoršenej viditeľnosti zverejnili článok „Lietanie len pre „bystrozrakých““, tak už vtedy sme boli rozhodnutí, že s osvetlením Skippera bude treba niečo urobiť.

Keď sme druhý deň boli za ešte horšej viditeľnosti lietať s modelom Convergence, ktorý bol ako prvý vybavený „Tuctovým“ pozičným osvetlením - teda osvetlením s „protisvetlami“, tak sme hneď vedeli, že takto budeme musieť upraviť aj Skippera.

No a hneď nasledujúci deň sme to aj zrealizovali a boli sme na Ďateline uskutočniť „porovnávacie“ lety.

A dnes prinášame výsledky porovnania.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 11. 12. 2017, 18:22 | Prečítané: 5093x
V nedeľu (3.12.2017) som dokončil realizáciu mojich Vyhrievaných topánok (bot) a ako v závere článku konštatujem, hneď „zatepla“ som bol ich prínos pre modelárovu pohodu na Ďateline overiť.

Aj som spomenul, že som lietal so Skipperom, ale nič bližšie som k lietaniu neuviedol. Že sa vyhrievané topánky osvedčili, to je jasné, ale dnes by som sa chcel zmieniť skôr o samotnom lietaní.

To preto, že podmienky na lietanie boli, ako sa hovorí, „na hrane“.

Ale v konečnom dôsledku je tento článok (a priložené videá) ukážkou významu výkonného pozičného osvetlenia modelu a tiež zdôvodnením, prečo najradšej lietame pred zotmením.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 5. 12. 2017, 16:52 | Prečítané: 5940x
Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.

Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť.

Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 18. 11. 2017, 11:07 | Prečítané: 4611x
Zase nejaká „šifra“?!

Nie, nie. To nie je šifra, to je skratka. PPL znamená: Private Pilot Licence, ľudovo povedané: pilotný preukaz.

A kto ho získal? Nuž, len „toť“ pred nedávnom: náš kamarát a modelársky kolega Roman M..

A tie Donovaly?

Zase v tom majú „prsty“ Migovci (a ako obvykle aj náš ďalší kamarát a modelársky kolega: „Laky“).

Tak ako to títo traja majú vo zvyku, opäť si na jeseň boli (extrémne) zalietať na Donovaloch.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 3. 11. 2017, 10:06 | Prečítané: 3852x
Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.

A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud.

Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie.

V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život.

My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 29. 10. 2017, 12:07 | Prečítané: 5120x
Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.

Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva.

Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda.

Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 3. 10. 2017, 17:05 | Prečítané: 4854x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 44388.38 kb