Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Štvrtá - záverečná časť série krátkych článkov venovaná týmto témam:

Úprava Orange RX3S 3-Axis Flight Stabilizer V2 (verzia bez prijímača)

Spojenie RX3S s SBUS prijímačom - cesta k ďalším kanálom

HW úprava – doplnenie SBUS invertora na dosku stabilizátora

autor: Lubond

Komentáre: 10 | Kategórie: Open Stabilizer | 26. 4. 2021, 07:59 | Prečítané: 7981x
Myslím, že to každý modelár už zažil.

Buď osobne, alebo ako účastník hľadania.

Oplatí sa byť na to pripravený, veď nie nadarmo sa hovorí, že pripraveným aj šťastie (viac) praje.

Skrátka, mať v hlave "plán B" a podľa neho pri hľadaní strateného (alebo veľmi ďaleko spadnutého) modelu postupovať.

Známy český modelár a publicista Ivan Hořejší niečo také stvoril.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 24. 4. 2021, 17:37 | Prečítané: 3345x
Ako sme písali v článku „Cularis na iný spôsob“, modelár v rokoch si niekedy myslí, že už v tejto branži videl všetko.

Mňa však fascinuje to, že VŽDY sa po čase objaví niečo nové, čo ma prekvapí a potom krútim hlavou so slovami: „Tak toto by mi fakt nenapadlo.“

Rovnako je to aj s novou modelárskou „disciplínou“ s názvom WingBoarding.

No povedzme rovno, že je to zábavka drahá, náročná na technické vedomosti, zručnosti a technické vybavenie.

No na druhú stranu, potom je hneď (všetkým) jasné, že „toto“ nemá každý.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 23. 4. 2021, 08:21 | Prečítané: 6938x
V poslednom čase sa na modeloch dosť rozmohli kadejaké svetielka.

My sme na našich modeloch mali svetielka už dávno, ale vtedy to bola naša ranná telemetria, pretože svojim blikaním signalizovali stav pohonnej batérie. Potom sme prešli na rádiovú telemetriu a na svetielka sme zanevreli.

Ale postupom času sme sa k nim opäť vrátili.

Nie že by sme podľahli módnej vlne, ale s pribúdajúcimi rokmi tie naše modely vidíme stále horšie a horšie.

A tak je dobré mať na modeli svetielka a ovládať ich nejakým spínačom.

Autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 22. 4. 2021, 08:17 | Prečítané: 28068x
Svetové veľmoci v oblasti vojenských lietadiel, konkrétne bojových stíhačiek (USA, Rusko, Veľká Británia, Francúzsko) pojem "vektorovaný ťah" (Vectored Thrust) nie len že dávno poznajú, ale ho vo svojich výrobkoch aj používajú.

Ale v posledných rokoch sa tento pojem objavil aj v modelárstve.

Čo si pod tým predstaviť? V ktorých modeloch ho použiť?

Nie je to len módna vlna, ktorá po pár mesiacoch prejde?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 21. 4. 2021, 07:56 | Prečítané: 11470x
Tretia časť série krátkych článkov o tom:

- čo to letové stabilizátory sú

- ako fungujú

- aké majú funkcie a letové módy

- a na čo vlastne slúžia.

autor: Lubond

Komentáre: 17 | Kategórie: Open Stabilizer | 20. 4. 2021, 08:07 | Prečítané: 8525x
Hoci to môže vyznieť ako povzbudivá výzva pre všetkých alpinistov, vyznávačov cross-country, či bežných turistov, tak nie!

Reč bude o vrtuliach.

Konkrétne o vrtuliach s veľkým stúpaním, niekedy označovaných ako „štvorcových“, alebo o takých, ktoré sa k nim približujú.

Takéto vrtule sú totiž často démonizované a väčšinu modelárov to akosi pokorne (a takmer až zbožne) ťahá k vrtuliam zo svojich začiatkov, k vrtuliam s menším stúpaním, niekedy označovaných ako „pod-štvorcovým“ (dokonca až k „pol-štvorcovým“), alebo k takým, ktoré sa k nim približujú.

Až jedného dňa narazia (na problém), prípadne narazí ich model (väčšinou do zeme).

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 19. 4. 2021, 07:58 | Prečítané: 4957x
Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.

Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách.

Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie.

Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní.

A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 18. 4. 2021, 08:13 | Prečítané: 12866x
Ak sa vám ten nadpis zdá byť akýsi povedomý, tak možno preto, že sme minule uviedli článok s názvom: USB konektory prepojujúce krídla s trupom.

A ak sa pýtate, prečo nás zrazu trápia USB konektory z počítačovej branže, tak preto, že ich občas použijeme na prepojenie serv v krídlach s prijímačom v trupe, tak ako o tom píšeme v onom článku.

A ak sa (ešte stále) pýtate, čože nás to práve teraz tak trápi, tak vedzte, že je to reakcia na komentár (k tomu článku), ktorý napísal český modelár Miro. A jeho zvedavosť, že koľko asi tak znesú USB konektory, sa preniesla aj na nás a bola pre nás inšpiráciou k meraniu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 17. 4. 2021, 08:13 | Prečítané: 8669x
Toto je akousi parafrázou na dva naše články, v ktorých sa konštatuje, že väčšie modely lietajú jednoducho lepšie. Ale teraz vám chceme ukázať video, ktoré dokazuje, že toto pravidlo platí aj pre skutočné lietadlá. Konkrétne platí, že väčšie (dopravné) lietadlá znášajú nepriazeň počasia (prudké poryvy vetra) lepšie ako tie menšie.

Zreteľne vidno, že taký Airbus A380 si z búrky Eberhard nad letiskom v Düsseldorfe robí oveľa menšie vrásky, ako ostatné – menšie dopravné lietadlá, pričom mnohé z nich si pokus o pristátie (pre veľký úspech) zopakovali, alebo to nad Düsseldorfom rovno vzdali.

Je síce pravda, že na záberoch sú A380-ky počas štartu, kedy môžu byť o pár sto ton paliva ťažšie ako počas pristávania, ale i tak je výhoda ich „veľkosti“ zrejmá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 16. 4. 2021, 08:07 | Prečítané: 3294x
« 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39895.3 kb