Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Náš dobrý kolega, výborný technik a autor článkov Vladko Perešíni má troch synov. A synovia sa - ako sa hovorí - potatili. Jeden vyhráva súťaže po svete s robotmi a ďalší - Peter Perešíni sa zamestnal v Googli!
Ako a prečo si prečítajte v článku!
autor: Marcel Páleš foto: Peter Perešíni zdroj: bystrica.dnes24.sk pridal: mior |
![]() |
Dnes ráno som si v pošte našiel mail od Mareka Lalíka, v ktorom bol link na video a stručný text: „Tím sa chystá na majstrovstvá sveta makiet 2013 do Švajčiarska...“
Keď som si to pozrel, povedal som si: „Neuveriteľné.“ Model vypracovaný až do takých detailov … Šialené. pripravil: Janko O. |
![]() |
Harmony, to je môj model vetroňa, ktorý má prazvláštny osud: najprv to bolo ťažké detstvo, ale ani na staré kolená to nemá ľahké.
Ale teraz prišla jeho chvíľa, jeho 15-dní slávy a oprávnene sa stal stredobodom mojej (konštruktérskej) pozornosti. Zažil skrášlenie aj modernizáciu. pripravil: Janko O. |
![]() |
Mnohí modelári ešte stále máme RC vysielače, ktoré vo svojej pôvodnej verzii boli určené pre pásmo 35/40 MHz. Po prechode na 2,4 GHz sa každý z nás musel popasovať s novým umiestnením antény na vysielači.
Nie že by to bol neprekonateľný problém, veď niektorí neriešili nič, nechali anténu na module zo spodku vysielača a všetko je v poriadku. Ale sú medzi nami aj pedanti, ktorí priviedli správne umiestnenie antény k dokonalosti. Jedným z nich je náš veľmi dobrý kamarát a na našej web stránke a v modelárskych časopisoch viackrát spomínaný Mirko Čamaj z Banskej Bystrice. Pripravil: Janko O. Foto: Mirko Čamaj |
![]() |
Dúfam, že týmto nadpisom nerozdúcham náboženské vášne, ale veci sa majú inak.
Modelárskou Mekkou (myslím, že s veľkou nadsádzkou) nazval náš modelársky kolega Pali priestor priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ), o ktorom som písal pred týždňom. A výrazom „pokrstená“ mám na mysli to, že som tam bol včera prvý krát lietať s modelom. A tak môžem predložiť svoje prvé dojmy. pripravil: Janko O. |
![]() |
V priestore vznikajúceho priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ) sa nečakane objavilo niekoľko miest, kde by si miestni modelári mohli „zašantiť“. Obzvlášť, ak majú modely, ktoré musia/môžu štartovať a pristávať na dráhe.
Upozornil nás na to náš modelársky kolega Boris. Bol som tam aj s bratom (Miroslavom), bol tam aj Janči „Diosko“ Katuška a naše názory sa mierne rôznia. Možno preto, že každý máme na mysli inú časť spomínanej lokality. A tak si dovolím predostrieť pohľad mojimi očami. pripravil: Janko O. |
![]() |
Bývalý Graupner (teraz Graupner/SJ) prišiel s novinkou:
12-kanálovým vysielačom s výrazne farebným dotykovým displejom a samozrejme s množstvom ďalších technických inovácií, či úplných noviniek. Displej dáva možnosť plného využitia Grafického Užívateľského Rozhrania (GUI) so všetkým, čo s tým súvisí. To sa niektorým páči, iným zase nie. pripravil: Janko O. |
![]() |
Možno v nadpise malo byť, že Black Sabbathov druhý život.
Lenže už ani neviem, koľkokrát polystyrénové trosky tohto modelu, ktorý sa zrodil čoby Jas-39 Gripen, čakali v igelitke na svoju „definitívu“ v smetnej nádobe. Ale vždy sa niečo stalo, že tento osudom ťažko skúšaný model, dostal milosť a ďalšiu šancu na život. autor: Janko O. |
![]() |
Link do Akademie letectví.
Na tejto fotografii dávame do pozornosti "zviditeľnenie" miest hlavne nad krídlom, kde došlo k náhlemu poklesu tlaku vzduchu (lietadlo letí pod veľkým uhlom nábehu): vytvorila sa hmla - biely opar. Tento jav je dobre známy z pretlakových (vlastne podtlakových) komôr. Tam je "hmla" len mierna. Čím je pokles tlaku razantnejší, tým je hmla belšia. |
![]() |
Ďalší zaujímavý článok z Akademie letectví - tentoraz o prúdení vzduchu. |