Slnko modelárom neprospieva!

Teda, musím túto vetu trochu upresniť. Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

 

To, čo som už dávno vedel, som si svojou roztržitosťou empiricky overil na vlastnej koži. A to celkom dvakrát. Prvý raz som počas lietania na letisku ponechal rezervné LiPo batérie v kabíne (otvoreného!) auta. Pekne si lietam, a keďže „nosilo“, stačila mi na polietanie iba jedna sada. A tak po pristátí som sa pekne pobalil domov. Chytím ešte nelietané baterky a zistím, že sú slušne teplé! Dokonca teplejšie, ako tie, ktoré som vo svojom vetroni vylietal. A tak som vzal svoj nový „odporometer“ a zmeral odpor týchto zohriatých batérií. Tak ako hovorí téória, odpor klesol približne na polovicu (z pôvodných 5 mOhm na asi 2,9 mOhm na článok).

Veľmi ma zaujímalo, čo sa stane s baterkami, keď vychladnú. Nechal som ich odležať pri izbovej teplote a asi po 5 hodinách som znovu zmeral vnútorný odpor. Ten sa vrátil do normálu. Tak som si povedal, že nejaké ľahšie zohriate zvonka  baterkám  neublíži...

O pár dní – zase v tejto horúčave – som si išiel zalietať znova. Tentokrát som ponechal baterky v kufre auta (je tam predsa len chladnejšie ako v kabíne) a vzal som si model TwinStar od Multiplexu. Tento model nie je nejako prúdovo náročný a poletuje na štvrť plynu. Založím baterku, vyštartujem, poletujem si krásnych 18 minút, čo je akási norma u tohto modelu a pristanem. Už pri vyťahovaní som zistil, že baterka je nafúknutá a dosť horúca, čo sa inokedy v tomto modeli NIKDY nestávalo!

Preventívne som ju cestou domov chladil vystrčením z okna auta, lebo som nemal odvahu ju ponechať v kufri, vedomý si rôznych nežiadúcich pyroefektov. Po vychladnutí a stabilizácii v izbovej teplote na druhý deň som zmeral jej vnútorný odpor – ten rapídne vzrástol – až na 9 mOhm na článok! Stredný článok ešte trochu viac!

Aký je záver?

Že ohrev baterky“ zvonka“ nieje úplne totožný s ohrevom zvnútra baterky pri prevádzke! Vnútorný ohrev je podstatne likvidačnejší!

Zároveň treba v týchto teplotách baterky prepravovať v chlade a také chladné zakladať do modelu! Najlepšie mi pripadá do úvahy prenosná chladnička. A nakoniec – nikdy v týchto teplách nevkladajte do modelu baterky „predhriaté“! Prinajmenšom ich to dvojaké teplo (zvonka aj zvnútra) značne poznamená!

A to si neviem predstaviť, čo by sa dialo, keby som teplé baterky použil do modelu, ktorý je prúdovo náročný a kde aj v zime dochádza k čiastočnému prevádzkovému zohriatiu bateriek!

 

Súvisiace články:

Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty

Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 29. 8. 2017, 09:00 | Prečítané: 4058x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26051.34 kb