Slnko modelárom neprospieva!

Teda, musím túto vetu trochu upresniť.

Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

 

To, čo som už dávno vedel, som si svojou roztržitosťou empiricky overil na vlastnej koži. A to celkom dvakrát. Prvý raz som počas lietania na letisku ponechal rezervné LiPo batérie v kabíne (otvoreného!) auta. Pekne si lietam, a keďže „nosilo“, stačila mi na polietanie iba jedna sada. A tak po pristátí som sa pekne pobalil domov. Chytím ešte nelietané baterky a zistím, že sú slušne teplé! Dokonca teplejšie, ako tie, ktoré som vo svojom vetroni vylietal. A tak som vzal svoj nový „odporometer“ a zmeral odpor týchto zohriatých batérií. Tak ako hovorí téória, odpor klesol približne na polovicu (z pôvodných 5 mOhm na asi 2,9 mOhm na článok).

Veľmi ma zaujímalo, čo sa stane s baterkami, keď vychladnú. Nechal som ich odležať pri izbovej teplote a asi po 5 hodinách som znovu zmeral vnútorný odpor. Ten sa vrátil do normálu. Tak som si povedal, že nejaké ľahšie zohriate zvonka  baterkám  neublíži...

O pár dní – zase v tejto horúčave – som si išiel zalietať znova. Tentokrát som ponechal baterky v kufre auta (je tam predsa len chladnejšie ako v kabíne) a vzal som si model TwinStar od Multiplexu. Tento model nie je nejako prúdovo náročný a poletuje na štvrť plynu. Založím baterku, vyštartujem, poletujem si krásnych 18 minút, čo je akási norma u tohto modelu a pristanem. Už pri vyťahovaní som zistil, že baterka je nafúknutá a dosť horúca, čo sa inokedy v tomto modeli NIKDY nestávalo!

Preventívne som ju cestou domov chladil vystrčením z okna auta, lebo som nemal odvahu ju ponechať v kufri, vedomý si rôznych nežiadúcich pyroefektov. Po vychladnutí a stabilizácii v izbovej teplote na druhý deň som zmeral jej vnútorný odpor – ten rapídne vzrástol – až na 9 mOhm na článok! Stredný článok ešte trochu viac!

Aký je záver?

Že ohrev baterky“ zvonka“ nieje úplne totožný s ohrevom zvnútra baterky pri prevádzke! Vnútorný ohrev je podstatne likvidačnejší!

Zároveň treba v týchto teplotách baterky prepravovať v chlade a také chladné zakladať do modelu! Najlepšie mi pripadá do úvahy prenosná chladnička. A nakoniec – nikdy v týchto teplách nevkladajte do modelu baterky „predhriaté“! Prinajmenšom ich to dvojaké teplo (zvonka aj zvnútra) značne poznamená!

A to si neviem predstaviť, čo by sa dialo, keby som teplé baterky použil do modelu, ktorý je prúdovo náročný a kde aj v zime dochádza k čiastočnému prevádzkovému zohriatiu bateriek!

 

Súvisiace články:

Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty

Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 3. 9. 2020, 16:25 | Prečítané: 8034x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. B-O | mail
Najväčšia nevýhoda je, že sady už kupujeme hotové. Problém je už pri trojčlánku. Tam je stredný článok v podstate tepene zaizolovaný medzi dvoma krajnými. Pri štvorčlánku ale riešenie je a to nekupovať štvorčlánok, ale dva dvojčlánky a tie spojiť sériovo, ale tak, že bude medzi nimi medzera. Tak bude každý článok ochladzovaný rovnako.
Škoda, že výrobcovia sád batérií na to nemyslia, kritériom je len čo najmenší rozmer batérie. Je to síce fajn, ale chuderka nemá takto ani minimum plochy aby odovzdala teplo okolitému vzduchu a tak trpí...
Odpoveď | 2020-10-15 15:05:58
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39852.35 kb