Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Dlhé roky som žil v presvedčení, že samokrídlo (podobne ako vrtuľník) to nie je nič pre mňa.
To sa mi nepáči, to nechcem a navyše aj „osud“ chcel, že som dobre lietajúce samokrídlo na vlastné oči vlastne ani dovtedy nevidel. Ale potom sa to stalo: modelársky kolega Pavel sa na Bohdanovom webe „pochválil“, že z dlhej chvíle kúpil samokrídlo Xeno od Multiplexu. A „zavesil“ tam aj video. A stalo sa to, čo by som nečakal: zamiloval som sa. autor: Janko O. |
No, pre modelárov možno ani nie, ale takí paraglajdisti, tí by o tom mohli rozprávať.
Nikdy by som si nepomyslel, že „sila“ termiky môže byť až taká veľká a taká zradná súčasne. Krásne to vidno na priloženom videu: Paraglajdista sa po dolietaní počas pristátia už-už ide nohami dotknúť zeme, keď tu zrazu ..... Keďže to naraz snímalo niekoľko kamier, môžeme sa z toho poučiť aj my – nezúčastnení. Ako to s paraglajdistom napokon dopadlo, nevieme, ale v závere videa, ležiac na zemi, zrejme nestene od rozkoše. pripravil: Janko O. |
Vždy som chcel vidieť let modelu z vtáčej perspektívy. Ale keďže sa mi nikdy nepodarilo vycvičiť žiadneho vtáka, aby sledoval a natáčal model počas lietania, tak prišiel na pomoc Patrik (skriu) so svojou koptérou. Obdivujem, ako dokázal naraz riadiť koptéru a zároveň natáčať kameru tak, aby sledovala model. No a ako pikošku si pozrite pristátie modelu na konci videa (čas 2:22).
pridal: mior pilot: Dušan M. alias rolandus video: Patrik S. alias skriu |
Už v prvom našom článku o Katapulte: „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“ sme konštatovali, že do stavby Katapultu sme sa pustili preto, lebo máme viacero modelov, u ktorých je štart z ruky vysoko-rizikovou záležitosťou, ktorú by práve Katapult mohol vyriešiť.
Ako prvý okúsil slasti štartu z Katapultu (relatívne malý - jedno kilový) model Black Sabbath. Po dobrých skúsenostiach s ním sme sa rozhodli, že teraz je na rade niečo väčšie a ťažšie: (opäť ťažko skúšaný) model Mirage 2000-5 od firmy Flyfly. autor: Janko O. |
Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.
Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142. Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični. autor: Janko O. |
Ešte pred vyše šiestimi rokmi sme na Web stránke nášho dobrého kamaráta Bohdana vyprovokovali polemiku na tému, kto preferuje modely konštrukčné a kto penové.
Túto tému sme s mojim bratom Miroslavom vyobracali zo všetkých strán. Obaja modelárčime s prestávkami hádam aj 35 rokov a za ten čas sa mnohé zmenilo: materiály a technológie pokročili. Keď som asi pred 11 rokmi prvý krát čítal o penových modeloch, mávol som rukou nad takými "hračkami". A o dva roky to prišlo. Miroslav mi telefonicky oznámil, že sa po rokoch vracia k modelárčeniu a že už aj zakúpil súpravu (4-kanálovú Futabu) a model. Penový?! Z Elaporu. Easy Star od nemeckého Multiplexu. Myslel som, že omdliem. "Taký cárach. Že sa tí pedantní nemci znížili k takému shitu". Toto som si myslel, kým som to neuzrel.
autor: Janko O. |
Na otázku, prečo sme stavali niečo, čoho sú dnes plné obchody, je jednoduchá odpoveď: vtedy neboli.
V obchodoch sa v tých časoch predávala 1 kanálová RC súprava Mars. Bolo síce pár šťastlivcov, čo si dali priviesť Graupnera zo zahraničia, ale tí, čo to šťastie nemali, sa museli uspokojiť s neproporcionálnym 1 kanálom. Ale keďže modelár je tvor nespokojný, špekuloval, ako to spraviť doma na kolene. autor: Ľubo Roziak pripravil: Janko O. |
Aby nedošlo k nedorozumeniu: pojmom vodník mám na mysli model (lietadla), ktorý na štart a pristátie využíva vodnú hladinu.
A Šalková, to je obec asi 4 km východne od Banskej Bystrice. Pred niekoľkými rokmi tu bola postavená hrádza (a malá vodná elektráreň), ktorá spôsobila, že tok rieky Hron sa tu spomalil a skľudnil a vznikla pre lodných a „plavákových“ leteckých modelárov zaujímavá vodná plocha. pripravil: Janko O. |
My dnes mnohé svoje modely poháňame prostredníctvom EDF - Electric Ducted Fan.
Keď vynecháte "E", tak dostanete to, čo niekedy v roku 1933 použili Taliani na pohon tohto bizardného lietadla. Ale lietalo to. A celkom dobre. pripravil: Janko O. |
V článku Počiatky stavby lietadiel nám náš čitateľ s nickom modelar22 zaslal link na pekné video leteckých zvláštností. Stojí za to si pozrieť lietadlá s dutým trupom, válcovými krídlami, auto-lietadlo a podobne. |