Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Dnes „opustíme“ rodinu profilov, ktoré sa na krídlach rekreačných modelov príliš často nevyskytujú, teda už sa nebudeme venovať profilom symetrickým.

Doteraz nám dobre poslúžili, aby sme na ich jednoduchosti vysvetlili základné vlastnosti aj ostatných skupín profilov.

Skrátka: vezmeme symetrický profil a mierne ho prehneme (podobne ako luk). A dostaneme profil nesymetrický.

A práve takéto profily sa na krídlach modelov, ale aj skutočných lietadiel, vyskytujú najčastejšie.

Takže asi na to bude nejaký závažný dôvod?!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 7. 2. 2022, 08:04 | Prečítané: 6701x
Medzi modelármi je pomerne zaužívaný názor, že ťažký model = rýchly model.

Na tomto základe sa s určitou mierou bojazlivosti (spolu s mojim bratom Miroslavom) pýtame: "Je ťažší model skutočne rýchlejší ako taký istý model s nižšou hmotnosťou?"

A odpoveď nemusí byť vôbec taká, akú by mnohí, tak akosi samozrejme očakávali.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Lietanie | 6. 2. 2022, 09:36 | Prečítané: 10840x
Američan Burt Rutan je členom skupiny vynálezcov, inžinierov, technikov či pilotov, ktorá nesie oficiálne meno „Žijúce legendy aviatiky“.

Tento „týpek“, pred ktorým ja hlboko smekám, je autorom takých lietadiel ako napr: Voyager, SpaceShipOne, Virgin Atlantic GlobalFlyer, Quickie, VariEze.

Jeho lietadlá sú povestné svojou originalitou nielen tvarovo, ale aj koncepčne.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 5. 2. 2022, 08:05 | Prečítané: 5207x
Niekedy sa to zíde.

Čo? Vybiť jednotlivé články batérie na určitú hodnotu. Samozrejme, u všetkých článkov býva hodnota, na ktoré sú vybité, spravidla rovnaká. Ale nie je to podmienkou.

Ešte za čias pohonu NiCd batériami, sme občas potrebovali jednotlivé články vybiť na určitú hodnotu. V literatúre bolo uvádzané, že by to malo byť asi 0,7 až 0,8 Voltu.

A tak sme si vyrobili vybíjač NiCd článkov. No, nebol to jeden vybíjač, bolo to veľa vybíjačov, pretože sme naraz vybíjali veľa článkov.

No a nedávno sa v komentároch objavila požiadavka na niečo podobné, ale pre LiPol články.

autor: Janko O.

Komentáre: 20 | Kategórie: Elektronika | 4. 2. 2022, 08:07 | Prečítané: 9592x
Spomienka na lietanie z pred vyše dvanástich rokov, keď vonku bola riadna "kosa". __________________________________________

Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal.

To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Denník | 3. 2. 2022, 08:14 | Prečítané: 8940x
Sme veľmi radi, ak naše články dokážu niekoho motivovať k zlepšeniu zapojenia - veď to je vlastne jedným z našich cieľov.

Tak je to aj v tomto prípade s článkom na obmedzovač napätia pri nabíjaní LiPo článkov.

Ešte niekedy dávnejšie sme dostali mejl od Martina Šejnohu, kde ako sám píše - vytvoril 6-kanálovú verziu a poskytol aj podklady pre tvorbu plošného spoja.

autor: Martin Šejnoha

pridal: mior

Komentáre: 10 | Kategórie: Elektronika | 2. 2. 2022, 08:18 | Prečítané: 11866x
V článku „My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?“ sme sa kasali, že keď prídu vhodné podmienky, budeme chodiť lietať tak často, že štartmi a pristátiami sneh úplne zoderieme.

No sneh nás (v januári 2019) prekabátil a napadlo ho toľko, že ho asi len tak nezoderieme.

Cez to všetko boli sme prevetrať (či skôr „presnežiť“) všetky modely, ktoré sú na snehové podmienky uspôsobené.

Ja som bol lietať s tými ktoré sú spomenuté v nadpise a hoci medzi ne vlastne patrí aj EDF-kový Fantom, tak tohto veterána som nechal užívať si zaslúžený odpočinok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 1. 2. 2022, 08:14 | Prečítané: 3996x
Iný, možno výstižnejší názov tohoto článku by mohol byť: Vplyv napätia LiPol článkov na ich vnútorný odpor.

Už dávnejšie sme si všimli, že tá istá LiPol batéria nám pri rôznych "príležitostiach" vykazovala rôzny vnútorný odpor Ri. Opakované merania a ani merania inými metódami nepriniesli iné výsledky a tým pádom ani vysvetlenie vzniku nezrovnalostí.

Dokonca aj teplota batérie bola zhodná, tak kde je teda "zakopaný pes"?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 31. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 12401x
Lietať sa veľmi nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom.

Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob:

- ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 30. 1. 2022, 07:59 | Prečítané: 7259x
Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 29. 1. 2022, 08:15 | Prečítané: 5187x
« 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 47884.22 kb