Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Pôvodne toto nemal byť samostatný článok, ale mailová odpoveď jednému nášmu vernému návštevníkovi.

Pán Vojtech Hájek z Bratislavy sa na nás obrátil s dotazom v duchu nadpisu tohto článku.

My sme mu aj odpoveď pripravili, ale ani za nič sa nám nedarilo poslať pánovi Hájekovi spätný mail.

A tak sme zvolili túto cestu s odôvodnením, že spomínaná problematika môže zaujímať aj ostatných modelárov.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 6. 1. 2022, 08:04 | Prečítané: 5496x
Už dávnejšie som si všimol, že sa v poslednom období ľudia vracajú k svojim koníčkom po dlhšej prestávke.

Zámerne nechcem povedať, že sa vracajú "na staré kolená", lebo si myslím, že práve tí, čo sa vracajú, tie kolená staré nemajú - aspoň oni to tak necítia.

Ba priamo poviem, necítime - lebo aj ja a môj brat Janko O. sme sa k modelárine vrátili po 20-ročnej prestávke a myslíme si, že "staré" kolená nemáme.

Tak je to aj s Milanom Živčicom z Nemšovej.

autor: mior

foto: Milan Živčic

Komentáre: 6 | Kategórie: Stavba modelov | 5. 1. 2022, 07:59 | Prečítané: 6707x
Pred vyše štyrmi rokmi sme zverejnili článok s názvom: „Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?“

Okrem iných sme tam ukázali fotografiu a dali aj odkaz na Wikipédiu supermoderného amerického bezpilotného bojového lietadla Northrop Grumman X-47B.

Dnes vám prinášame odkaz na video tohto stroja v činnosti.

Vzhľadom na to, že je to bezpilotný stroj, tak absencia kabíny (a pilota) v nás stále vyvoláva pocit, že je to len taký trochu „prerastený“ model.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 4. 1. 2022, 07:57 | Prečítané: 3636x
Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 3. 1. 2022, 08:00 | Prečítané: 3628x
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 2. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 9347x
No ja myslím, že ani nie, ale možno súčasné (už tak trochu archaické) kniple časom doznajú isté zmeny.

Čo ma k tomuto názoru vedie?

Pred časom sme uviedli článok, v ktorom my sami zdôvodňujeme potrebu doplniť kniple o rôzne spínače, prepínače, „kroutítka“ a ďalšie pomocné „udělátka“.

A tak sa Číňania naštvali a ponúkli modelárom akési „multi-kniple“, na ktorých je takýchto doplnkov naozaj „přehršel“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 1. 1. 2022, 08:29 | Prečítané: 5237x
Plachtenie (s modelom) na svahu je úžasné. Len to musí byť dobrý svah (a dobrý vietor z dobrého smeru).

Ak čokoľvek z toho nie je dosť dobré, tak si to plachtenie neužívate, ale sa skôr trápite.

Akosi samozrejme sa predpokladá, že plachtiť sa dá (alebo má) len s vetroňom.

Ale keď je to naozaj dobrý svah, fúka naozaj dobrý vietor a má naozaj dobrý smer, tak sa dá plachtiť aj s modelom prúdového lietadla. A motor v ňom vôbec byť nemusí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 31. 12. 2021, 08:00 | Prečítané: 5161x
Možno si teraz niekto povie: Prečo by som mal kalibrovať svoju (starú - dobrú) nabíjačku?

No povedzme si rovno: Novú nabíjačku väčšinou kalibrovať netreba, tú nedávno kalibroval jej výrobca.

Lenže, súčiastky starnú a menia svoje hodnoty a parametre.

A čínske súčiastky akoby starli akosi rýchlejšie, ako súčiastky renomovaných výrobcov.

To nám verte: s tým máme svoje skúsenosti!

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Drobné nápady | 30. 12. 2021, 08:08 | Prečítané: 4512x
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 29. 12. 2021, 08:08 | Prečítané: 5540x
Občas sa nám dostane takéhoto „ocenenia“, keď lietame so svojimi konvertoplánmi (VTOL).

Áno, jasné: „slušne vychované“ lietadlo, ak má vrtule vpredu, tak ich už nepotrebuje vzadu, navyše orientované horizontálne. Avšak naše CL-84 či XC-142 to majú práve takto. Cez to všetko sú to modely skutočných lietadiel.

A môj TransTol vraj vyzerá ešte „smiešnejšie“. Ale aj on je modelom skutočného lietadla: vlastne akéhosi kolmo štartujúceho „autobusu“ X-19 od firmy Curtiss-Wright.

Skutočne bizarne vyzerajúce modely vám ukážeme až teraz. Ale to, že vyzerajú tak trochu „extravagantne“, neznamená, že by ich tvar a koncepcia nemali svoju logiku a že by ich dizajn nebol prísne účelový.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 28. 12. 2021, 08:01 | Prečítané: 3384x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 42116.3 kb