Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Koncom Januára (Ledna) sme priniesli deviatu časť tejto série, v ktorej konštatujeme, že Fénix je takmer hotový: ešte treba popracovať na kabíne a na nejakých inštalačných drobnostiach.

Od tej doby uplynul viac ako mesiac a mohlo by sa zdať, že nič …

Ale nie, Fénix bol dokončený v priebehu niekoľkých nasledujúcich dní, ale keďže sme začali s reinkarnáciou DéGéčka (4-metrový vetroň DG-808S Competition), tak sme sa akosi nemali k tomu, aby sme Fénixa pofotili a stvorili záverečný článok.

No teraz je to konečne tu!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Stavba modelov | 11. 3. 2018, 10:38 | Prečítané: 418x
V úvode predchádzajúcej – 2. časti sme konštatovali, že trup je už opravený, vrátane zmeny vnútorného usporiadania jeho prednej časti.

Tiež sme spomenuli, že oprava krídla (krídiel) začne v priebehu nasledujúcich dní.

A aj začala.

Pracovali sme na nich prakticky každý deň, niekoľko hodín denne.

A keďže od tej doby uplynul takmer mesiac, tak si viete predstaviť, koľko práce na nich bolo.

Takže teraz môžeme hrdo vyhlásiť: „V súčasnej dobe sú už krídla opravené, vrátane poťahu.“

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Stavba modelov | 9. 3. 2018, 09:38 | Prečítané: 485x
Zistiť (zmerať) Statický ťah pohonnej jednotky (batéria + regulátor + motor + vrtuľa) modelu nie je až také zložité: niekedy na to stačí silomer, alebo kuchynská váha.

Vždy sme zastávali názor, že aj táto (statická) hodnota nám pomôže urobiť si názor na to, či a ako bude takto „omotorovaný“ model lietať.

Preto nás hnevalo, keď v rôznych internetových diskusiách niekto vyhlásil, že zistenie Statického ťahu elektro-pohonu je nanič, pretože sa z toho nedá vôbec usúdiť, aký je ťah Dynamický, teda Ťah počas letu modelu.

A keďže sme v poslednom období lietať veľmi neboli, tak sme na niekoľko dní „zaľahli“ do odborných kníh a časopisov, „prešmátrali“ internet a „pohrali sa“ s rôznymi - na to určenými programami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 7. 3. 2018, 09:43 | Prečítané: 1445x
Už dávnejšie to spomínal náš kamarát – český modelár Pepin:

prekvapilo ho, ako málo môže byť pin servo-predlžováka zasunutý v dutinke servo-konektora.

Odhadol to na „něco nad 1mm“.

Už vtedy sme si povedali, že by nebolo zlé, overiť to – zmerať to.

No a tak sme to s odstupom času naozaj zrealizovali.

A výsledok: Pepin, Pepin, ani netušíš, ako blízko si bol pravde.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Drobné nápady | 4. 3. 2018, 09:10 | Prečítané: 1465x
V předchozím článku o zajímavé zkoušečce akumulátorů ISDT BG-8S jsem velmi okrajově zmínil, že podporuje technologii BattGO - Battery Goes Smarter.

Tato technologie není ničím jiným, než obdobou systému Traxxas ID - umožňuje tedy automaticky předat nabíječce či jiným zařízením údaje o akumulátoru, ať už pro účely nabíjení, prosté identifikace či možné evidence.

autor: Michal Nováček

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 2. 3. 2018, 10:01 | Prečítané: 442x
Niekto si povie: „Teraz, keď je vonku taká kosa? Nepoviem keby v letných horúčavách.“

Nuž, veď aj my sme sa čudovali.

….................

A to sme ani nelietali.

To bola len motorová skúška.

A nebyť toho, že sme mali hneď poruke vodu z vodovodu, tak by sme teraz ani nemali čo vyfotografovať.

autor: Janko O.

Komentáre: 17 | Kategórie: Denník | 27. 2. 2018, 11:35 | Prečítané: 833x
Spotrebovanou energiou v modeli s elektropohonom rozumieme z pohonnej batérie odobratý (elektrický) náboj v mAh, hoci to nie je úplne to isté.

Ale modelárov - milovníkov strelných zbraní by výraz „odobratý náboj“ mohol desiť, pretože by v nich možno evokoval možné nepríjemné legislatívne opatrenia :) .

…....................

Je zrejmé, že LiPol batériu nie je vhodné „vycucať do mrte“, pretože by to mohlo mať za následok jej nezvratné poškodenie.

Ale koľko energie (náboja) je možné spotrebovať, aby bol let síce čo najdlhší, ale súčasne v LiPolke zostalo dostatočné množstvo mAh, aby jej to neskracovalo životnosť?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Elektronika | 25. 2. 2018, 08:40 | Prečítané: 1340x
Vzhľadom na to, že stále vládne pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 20. 2. 2018, 09:20 | Prečítané: 1829x
Čínský výrobce nabíječek ISDT přišel s velmi zajímavou krabičkou s označením BG-8S.

Ta primárně slouží jako zkoušečka akumulátorů, ale vedle toho nabízí další zajímavé funkce - lze ji použít ke kontrole přijímačů i jako nabíječku mobilních telefonů se standardem Qualcomm Quick Charge 2.0/3.0.

Díky možnosti updatu firmwaru výrobce slibuje do budoucnosti přidávání dalších měřených údajů či protokolů.

autor: Michal Nováček

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 18. 2. 2018, 18:22 | Prečítané: 605x
Oddávna si myslíme, že (z času na čas) zmerať vnútorný odpor (Ri) jednotlivých článkov našich LiPol batérií je dobrý nápad.

Správna starostlivosť predlžuje LiPolkám životnosť (a nám šetrí peniaze).

Keďže sa prístroj na meranie Ri nedá len tak úplne bežne kúpiť, tak sme si taký pred vyše 6-timi rokmi sami vyvinuli a aj vyrobili.

Najprv verziu pre dvoj- a troj-článkové LiPolky, no a potom aj „veľkú“ verziu, pre dvoj- až šesť-článkové LiPol batérie.

A podklady na ich výrobu sme dali voľne k dispozícii.

Máme vedomosť, že si tento náš Merač Ri naozaj aj niekoľko (či snáď viacero?) slovenských, českých a dokonca aj nemeckých modelárov vyrobilo.

Len sme nevedeli, nakoľko vierohodné jeho merania sú v porovnaní s inými meračmi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Elektronika | 15. 2. 2018, 08:57 | Prečítané: 1324x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28166.81 kb